Niet meer je eigen kleren wassen, strijken en vouwen. Niet meer zelf kleding naar de stomerij brengen. Was- en stoomservice Dobbi doet dit voor je, door je vuile goed via PostNL op te halen en terug te brengen. Maar sinds kort kun je je was ook bij supermarktketen Spar afleveren. En daar stopt het niet, zegt Dobbi-medeoprichter Maurits Tiethoff.
Twee jaar geleden startte Maurits Tiethoff met de was- en stoomservice-app Dobbi een pilot in Amsterdam en omstreken, in samenwerking met PostNL. Wat bleek: mensen zaten te wachten op zo’n dienst. Dus Dobbi werd al snel landelijk uitgerold. Ook dat bleek een succes: in 2018 werd Dobbi door een internationale vakjury uitgeroepen tot 'meest innovatieve stomerij van de wereld', en in 2019 door brancheverenging Netex bestempeld als ‘Beste stomerij van Nederland 2019’. Het wassen en vouwen gebeurt door een keten van aangesloten gecertificeerde stomerijen. Inmiddels halen Dobbi en PostNL niet alleen meer de vuile was op bij klanten thuis, maar nemen ze het was- & stoomgoed ook mee via de pakketpunten van Spar, die zijn aangesloten op het PostNL-bezorgnetwerk. Na twee werkdagen kan de boel vervolgens weer schoon worden opgehaald. Doordat Dobbi gebruikmaakt van het bezorgnetwerk van zijn investeerder, kan de service snel zijn (dagelijks) en zijn er minder bestelwagens nodig.
Binnen drie weken na bekendmaking van de samenwerking was Dobbi al via 75 Spar-winkels beschikbaar. Tiethoff hoopt dat binnen afzienbare tijd alle Spar-vestigingen met Dobbi als preferred supplier werken. Eind 2020 hoopt de start-up zijn dienst via duizend servicepunten in Nederland te kunnen aanbieden; het stopt niet bij Spar, als het aan medeoprichter Tiethoff ligt. ‘Er is geen exclusief contract met Spar. Als een andere retailer met servicepunten zich aanbiedt, kan dat.’
Groei
Investeerders PostNL en Henkel zijn strategische partners, in it for the long run. Maar Tiethoff en medeoprichter Van Pelt zijn onlangs met een nieuwe investeringsronde gestart, niet alleen om de uitrol naar alle Spar-vestigingen te kunnen bewerkstelligen, maar ook om verder te kunnen groeien. Eerst in Nederland – ‘er valt nog genoeg marktaandeel te winnen’ – maar op termijn ook in het buitenland.
‘Nee, ik kan echt niet zeggen hoeveel klanten we hebben en welke omzet we draaien’, antwoordt Tiethoff op de vraag om wat cijfers te noemen. ‘We hebben met de investeerders afgesproken daar geen uitspraken over te doen.’ Oké, andere vraag dan: wanneer hoopt Dobbi winst te maken? Begin volgend jaar, geeft hij aan. En zo hoort het ook, vindt hij. ‘Het gaat in start-up-land nog te vaak en te veel over groei. Ik geloof daar niet in. Bedrijven die snel groeien en dan toch over de kop gaan omdat er geen winst wordt gemaakt. Bedrijven moeten winst maken, het liefst op een duurzame en structurele manier. De klantorders mogen ons geen geld kosten, goed ondernemerschap betekent een solide bedrijf bouwen.’
Dienstenpalet
Iedereen heeft kleren en alle kleren worden vies, is het motto van Dobbi. Niet alleen de kleding van millennials in de steden die de was- en strijkservice als een luxe gemaksdienst zien. Er blijkt ook een groeiende behoefte aan de wasdienst onder ouderen, of zij nu thuis wonen, of in zorginstellingen. Met die laatsten werkt Dobbi nu samen. In de Randstad is Dobbi vooral een ophaaldienst, daarbuiten ligt de nadruk op de servicepunten van Spar. Online is nog altijd groter dan het aandeel via de servicepunten. Maar dat kan veranderen, zeker als Dobbi een grotere dekking in Nederland krijgt. Mede ook omdat thuisbezorging niet altijd voor gemak staat, weet Tiethoff. ‘Breng je en haal je je was bij de servicepunten, dan heb je meer controle over je eigen tijd. Je doet het wanneer het je uitkomt.’
Denkt Dobbi erover om het dienstenpalet op een gegeven moment uit te breiden? ‘In Amsterdam bieden we al kledingreparatie aan via ons bedrijf Bubble&Stitch. Maar de tijdsduur daarbij wijkt af van de wasdienst. Kledingreparatie is nog meer handwerk en minder nauwkeurig in tijd te bepalen.’ Dat zorgt voor vertraging in de bezorging, maar Tiethoff geeft aan dat zijn bedrijf op termijn zeker wel andere soortgelijke diensten wil aanbieden. Verder werkt de was- en stoomservice inmiddels ook voor de fysieke winkel en modemerk Oger. Koop je daar een pak, dan kan Dobbi daarna de reiniging ervan verzorgen. ‘Voor de winkel kan dit extra winkelbezoek betekenen, voor ons een kwaliteitsuitstraling van ons merk.’ Half december maakt Tiethoff bekend met welk nieuwe partij hij in zee gaat: ‘De naam kan ik nu nog niet noemen, wel dat het een fashionpartner* is, voor wie we ook een preferred supplier worden.’
*Inmiddels is bekend dat Dobbi met fashionretailer Only for Men samenwerkt.
Naam
Tot slot: hoezo ‘Dobbi’? ‘We hebben ons er niet naar vernoemd, maar het is meer een knipoog naar huiself Dobby uit Harry Potter. Hij was altijd in de weer met kleding en doordat hij een sok kreeg, werd hij bevrijd. Nou, dat is een leuk haakje.’ Maar, zegt Tiethoff, er is vooral gekozen voor de naam omdat-ie lekker klinkt. ‘Met vier rondjes en vier stokjes in het woord. Het ziet er goed uit. Plus: het .com-domein was nog beschikbaar.’
Over Dobbi
Was en stoomservice Dobbi bestaat sinds 2017 en werd opgericht door Maurits Tiethoff en Ruben van Pelt. Investeerders zijn PostNL en Henkel – van het wasmiddel Persil. Dobbi haalt de vuile was via PostNL op bij consumenten, maar heeft ook servicepunten bij supermarktketen Spar. Voor thuisophalen en -levering geldt een minimumbedrag van € 24,95. Dat gaat echter niet op voor de servicepunten, waar ook kleine wasjes kunnen worden gebracht.
Er is op dit moment 0 keer gereageerd op:
Dobbi knapt de vuile was op
Je kunt niet meer reageren op dit artikel.