Twinkle | Digital Commerce

Albert Heijn: ‘Grote stappen in digitalisering en data’

2020-01-23
1000562
  • [nieuws]
  • 1:15

Supermarkt Albert Heijn is van plan in de toekomst grote stappen te zetten op datavlak en digitalisering. ‘Dat moet ook wel als je online verder wilt groeien.’

Dat stelt ceo Marit van Egmond in een interview met het AD. Volgens haar groeit het online deel van Albert Heijn als kool, en is het van belang om in dat kanaal te blijven investeren. Zeker gezien de ontwikkelingen in de online foodbranche, met andere supermarkten die ook veel investeren in het online kanaal. Van Egmond: ‘En het wordt alleen nog maar dynamischer. Zeker door de komst van Amazon die waarschijnlijk ook levensmiddelen gaat verkopen.’

Concreet heeft Albert Heijn de afgelopen tijd 150 nieuwe banen gecreëerd voor digitalisering en data. ‘We willen daar grote stappen in zetten en hebben alleen al vijftig data-analisten aangesteld’, aldus Van Egmond. Volgens haar kunnen de bevindingen hierdoor meteen worden doorvertaald naar de site, winkels, marketing en assortiment.

Deze week werd bekend dat het marktaandeel van Albert Heijn vorig jaar met 34,9 procent stabiel is gebleven. Wat de groeicijfers van het online kanaal zijn, is nog niet bekend. Daar moeten we nog een paar weken op wachten, als moederbedrijf Ahold Delhaize de jaarcijfers bekendmaakt. Maar Ah.nl steeg in de laatste Twinkle100 wel van de 5e naar de 3e positie. Van Egmond: ‘De rek zit vooral in het online boodschappen doen. Dat percentage is nu nog relatief klein, maar we zien dat steeds meer mensen via onze site hun boodschappen bestellen.’