Twinkle | Digital Commerce

Decathlon stopt met gratis bezorgen

2019-12-17
1000562
  • 1:22

Decathlon bezorgt pakketjes niet meer gratis bij de klant thuis. De sportshop doet dat onder andere omdat de kosten voor verzending en retouren enorm zijn opgelopen. Maar ook het milieu is een reden om te stoppen met gratis bezorgen.

Per 2 januari betalen consumenten 3,95 euro voor bestellingen. Eerst hoefde men alleen te betalen voor bestellingen onder de 50 euro. Als de klant een pakket op wil halen bij een PostNL afhaalpunt betaalt hij 2,95 euro. Dit was eerder ook al zo. Bestellen in de winkels blijft wel gratis. Retouren en bestellen via click&collect zijn ook nog steeds gratis.

Decathlon geeft meerdere redenen om te stoppen met gratis levering. Doordat het aantal online bestellingen de afgelopen jaren enorm is toegenomen, zijn de kosten voor Decathlon gestegen. Daarnaast zorgen de vele verkeersbewegingen voor extra CO2-uitstoot. Volgens Decathlon kan dat allemaal een stuk efficiënter en duurzamer. Verzendkosten op alle bestellingen moet daaraan bijdragen. E-commerce manager Laurens Spiele: ‘Het is aan zowel klant als webshop om een juiste balans te vinden en ervoor te zorgen dat ook toekomstige generaties nog lekker buiten kunnen sporten.’

Daarnaast denkt Decathlon, door verzendkosten te rekenen voor alle bestellingen, de prijzen van zijn producten te verlagen en ook laag te houden. De nummer 48 van de Twinkle100 spreekt van een eerlijke prijs voor iedereen. ‘Dus eerlijk op financieel gebied, maar ook qua duurzaamheid.’

Opvallend is dat Decathlon het boek niet helemaal dichtgooit voor gratis levering. Als er een duurzaam alternatief komt, wil de sportshop mogelijk weer gratis verzending invoeren.

Lees ook: ‘Verzendkosten: transparant of irreëel?’ (Twinkle 4 2019)