Twinkle | Digital Commerce

'Meeste shoppers naar bol.com vóór fysieke aankoop'

2019-10-08
1494749
  • 1:44

Meer dan de helft van de Nederlanders wint via bol.com informatie in over een product, om het vervolgens in een fysieke winkel te kopen. Dit blijkt uit onderzoek van marketingbureau Mediaxplain.

Het bureau deed onderzoek naar Nederlanders en hun koopgedrag op marktplaatsen. Negen van de tien ondervraagde Nederlanders (1.000 mensen van 18 jaar en ouder) bestelt op bol.com, 22 procent bestelt producten op Amazon.

ROPO-effect

Maar consumenten gebruiken de marktplaatsen ook als oriëntatiekanaal voordat ze iets in een fysieke winkel gaan kopen, het zogenaamde ROPO-effect (research online, purchase offline). Uit onderzoek van Mediaxplain blijkt dat 51 procent van de Nederlanders weleens via bol.com informatie inwint over een product en het dan in een fysieke winkel koopt.

Geen grote groep

Er is zelfs een groep consumenten die bol.com alleen voor oriëntatiedoeleinden gebruikt, geven de onderzoekers aan. Van de Nederlanders die nog nooit iets bij bol.com kochten, gebruikt één op de vier het platform wel om zich te oriënteren voor een offline aankoop. Dit is geen grote groep, maar volgens de onderzoekers geeft dit wel aan dat bol.com meer dan alleen een aankoopkanaal is. Voor Amazon geldt dat één op de zes Nederlanders zich hier eerst oriënteerde voor een offline aankoop. Hier is de groep die nooit iets kocht, maar het platform wel gebruikte voor oriëntatie, nog kleiner maar wel bijna 10 procent.

Op basis hiervan concluderen de onderzoekers: ‘De informatieve rol van marketplaces in het oriëntatieproces is een belangrijke component om als marketeer rekening mee te houden.'

Extra communicatiekanaal

En dus menen de onderzoekers dat het ook een extra communicatiekanaal is om de merkuitstraling en -perceptie te waarborgen en waar mogelijk ook te versterken. Dus is het belangrijk dat ook op een marktplaats, waar de verkoop van het merk door resellers wordt gedaan, merkpositionering belangrijk is.

Het is zaak om eigenaarschap over het merk op de marktplaatsen te claimen en effectieve productpagina’s en complete merkenpagina’s inrichten met content die het product en merkverhaal verstevigen. Op die manier kun je op basis van gedragsdata binnen en buiten het platform adverteren en zorg je voor voorkeurpositie bij de voor het merk relevante consumenten.