Twinkle | Digital Commerce

Algoritmische marketing geeft boost aan Lampenlicht

2019-10-10
1000562
  • [branded content]
  • 3:47

QLF Brands en ADchieve werken twee jaar samen en in die tijd heeft het in online adverteren gespecialiseerde bureau grote efficiencyslagen gerealiseerd voor Lampenlicht, dat onder de paraplu valt van QLF Brands. Door algoritmische marketing toe te passen boekt Lampenlicht veel tijdswinst én meer omzet.

Jos de Nijs heeft als team lead traffic en channel manager van QLF Brands een ambitieuze doelstelling. Voor het merk Lampenlicht, dat onderdeel is van QLF Brands, wil hij alle online marketingactviteiten die kunnen worden geautomatiseerd ook daadwerkelijk automatiseren. ADchieve is hierin een belangrijke partner.

Volgens Alex van de Pol, Technology Evangelist bij ADchieve, wordt algoritmische marketing steeds belangrijker door de opkomst van data science. ‘Algoritmische marketing is een wetenschappelijke benadering van een hele reeks marketingvraagstukken. Hierin staat data centraal en worden processen zo veel mogelijk geautomatiseerd. Dit omvat onder andere dynamic pricing, algoritmes voor bid management en het beheren van productvoorraden. Het doel hiervan is uiteindelijk het maximaliseren van de winst. We kijken dus verder dan het rendement op Google Ads. Op deze trend speelt ADchieve heel nadrukkelijk in.’

De Nijs gaat verder: ‘Concreet betekent het dat we nu aan het onderzoeken zijn hoe we onze businessdata kunnen koppelen om ervoor te zorgen dat je eigen data en de data van Google gebundeld worden. Uiteindelijk moet je daardoor altijd de juiste bieding per zoekwoord in combinatie met het product krijgen.’

Volledig datagedreven

De uitdaging waar Lampenlicht voor stond was om in de elf verschillende landen waar ze actief zijn met acht verschillende talen zo relevant mogelijke advertenties te creëren voor iedere fase van de conversiefunnel. Om de campagnes zo efficiënt mogelijk te kunnen laten managen is gekozen voor een volledig datagedreven strategie.

De Nijs geeft uitleg: ‘Al die campagnes zijn qua structuur hetzelfde, dat kun je dus heel eenvoudig kopiëren naar de andere landen. Dat heeft als voordeel dat je veel minder tijd kwijt bent aan management, waardoor we nu met één specialist alles kunnen managen waar we voorheen twee mensen erop hadden zitten. Als je voor elk land een eigen structuur hebt staan, dan is dat eenmaal lastig voor een medewerker om dat allemaal bij te houden. Nu is dat geen probleem.’

Van de Pol vult hem aan: ‘De basis van het systeem is dat er een koppeling is met een XML-feed, en die koppeling zorgt ervoor dat we altijd de juiste advertenties uitserveren van de producten die ook daadwerkelijk in voorraad zijn, in al die elf landen. Als er een nieuw product is, dan wordt dat in alle talen en landen geüpdatet. Het is redelijk uniek dat Lampenlicht met slechts één SEA-specialist alle tekstadvertenties managet. Veel bedrijven die in meerdere landen actief zijn hebben daar meerdere mensen voor nodig.’

Hoger conversiepercentage

Door algoritmische marketing is nu ook het instellen van automatische advertentieteksten mogelijk. Als een consument bijvoorbeeld zoekt op ‘industriële hanglampen’, dan zorgt de software ervoor dat alle combinaties van de producteigenschappen – in dit geval ‘industrieel’ en ‘stijl’ – in de advertentietekst worden verwerkt. Daarnaast wordt ook automatisch de advertentietekst gelinkt aan de juiste landingspagina.

‘Als een klant doorklikt op de advertentietekst, dan krijgt die ook echt alleen maar die combinatie van stijl en productgroep te zien op de landingspagina’, verduidelijkt Van de Pol. ‘Hierdoor ligt ook het conversiepercentage hoger en ook de kwaliteitsscore die Google gebruikt om de ranking te bepalen zal daardoor hoger worden. Ook zullen mensen niet meer geïrriteerd raken omdat ze op een niet-relevante pagina terechtkomen.’

De Nijs noemt nog een ander voordeel: ‘We kunnen advertenties voor bepaalde producten uitsluiten. Als we bijvoorbeeld twee type industriële hanglampen op voorraad hebben, dan kunnen we het systeem zo instellen dat er niet op wordt geadverteerd. Zodra er weer meer dan twee type industriële hanglampen op voorraad zijn, gaan de advertenties weer automatisch aan. Daar hoeven we verder niets voor te doen.’  

Goed meedenken

Sinds Lampenlicht algoritmische marketing inzet, ziet De Nijs de vele voordelen ervan in: ‘Het zit hem vooral in de tijdswinst doordat we zaken heel efficiënt kunnen beheren. Daarnaast kunnen we heel eenvoudig dingen in bulk aanpassen. Als ik een aanpassing moet doorvoeren, dan kan ik dat voor alle campagnes en met alle adgroups met één druk op de knop. Als er een zin moet worden veranderd, dan wordt dat meteen overal aangepast.’

De woorden van De Nijs worden met cijfers ondersteund. De aanpak heeft er voor gezorgd dat, ondanks de algemene dalende trend in het klikaandeel van search campagnes, de gemiddelde kwaliteitsscore voor non-branded zoekwoorden is verbeterd van 7,8 naar 8,5. Verder is de omzetwaarde op tekstadvertenties met 30 procent gestegen en de return on ad spend is eveneens met 30 procent toegenomen.

De Nijs is erg positief over de resultaten en is daarom ook zeer tevreden over de samenwerking met ADchieve: ‘Ze denken goed mee met het bedenken van oplossingen. Zo waren we aan het worstelen om synoniemen op de juiste manier in het systeem te zetten. Na een sessie met ADchieve hebben ze daarvoor een mooie en efficiënte oplossing voor gebouwd, waardoor we nu synoniemen geautomatiseerd kunnen uploaden naar Adwords.’