Twinkle | Digital Commerce

Bijna niemand krijgt geld terug na online oplichting

2019-10-07
1000562
  • 1:11

Wie bedrogen wordt bij het doen van een online aankoop is in negen van de tien gevallen daarna zijn geld definitief kwijt. Slechts enkele slachtoffers krijgen de geleden schade vergoed.

Dat blijkt uit het onderzoek Digitale Veiligheid & Criminaliteit van het CBS. Het onderzoek is bij wijze van proef uitgevoerd in samenwerking met de politie. Er deden ruim 38.000 correspondenten mee. Uit het onderzoek blijkt dat slechts één op de tien mensen die vorig jaar zijn opgelicht bij een online aankoop, de schade vergoed heeft gekregen. De rest kan dus definitief fluiten naar het bedrag.

Aankoopfraude en verkoopfraude

2,9 procent van de correspondenten geeft aan vorig jaar het slachtoffer te zijn geweest van internetfraude. Bij het grootste deel daarvan gaat het om aankoopfraude. Verkoopfraude – waarbij niet wordt betaald voor een verkocht product – komt minder vaak voor. De meeste slachtoffers van aankoopfraude (42 procent) deden de desbetreffende aankoop bij een marktplaats voor tweedehandsspullen, een kwart bij een (vaak malafide) webshop en een deel via social media en andere webwinkels.

Naast het financiële aspect heeft men ook op emotioneel vlak last van de oplichting. Vier op de tien heeft na de oplichting last van emotionele gevolgen. Zo blijkt 5 procent van de slachtoffers last te hebben van een slechte nachtrust.

Consumenten van 12 tot 25 jaar waren het vaakst slachtoffer van online oplichting.