Twinkle | Digital Commerce

Bruna hoopt met vernieuwde omnichannel-strategie dit jaar winstgevend te worden

2019-07-30
1000562
  • [nieuws]
  • 1:14

Boekenwinkel Bruna hoopt na jaren in de rode cijfers te hebben gestaan dit jaar weer eens winst te behalen. Daarvoor heeft het bedrijf de afgelopen jaren een herpositionering doorgevoerd.

Dat laat het bedrijf weten in een update over zijn jaarcijfers voor 2018. In dat jaar kleurden de cijfers onder de streep nog rood, met een Ebitda van 1,4 miljoen euro in de min. Een jaar eerder – in 2017 – was dit met 5,5 miljoen euro in het rood aanzienlijk meer.

Bruna stelt dat de daling van het verlies te danken is aan de in 2017 ingezette koerswijziging. Naast het snijden in kosten is het vormgeven van een omnichannel strategie daar ook onderdeel van, aldus de boekenwinkel. ‘Investeringen in een geheel vernieuwd bruna.nl platform en de vervanging van de kassasystemen in alle Bruna winkels zijn belangrijke mijlpalen in de uitrol van de omnichannel strategie’, aldus algemeen directeur George Steur.

Nieuwe stappen in de koerswijziging zijn ook al gezet. Het bedrijf bezet sinds begin dit jaar een nieuw hoofdkantoor in Amsterdam. Daarnaast wil het nieuwe Bruna klanten erop wijzen dagelijks tijd te nemen voor ontspanning ‘door te lezen, schrijven, maken, leren, spelen en doen.’ Daarvoor zijn dit jaar nieuwe mediacampagnes gelanceerd.

Al deze veranderingen moeten er dus voor zorgen dat Bruna dit jaar weer winstgevend wordt. Naar verwachting verbetert dit jaar de omzet en marge van het bedrijf, zowel voor de winkels als de webshop.