Retailers hebben momenteel te kampen met verschillende problemen bij het afleveren van bestellingen. Zo geeft MediaMarkt aan met een technische storing te kampen, waardoor bestellingen mogelijk later worden bezorgd.
De nummer 9 van de Twinkle100 noemt op zijn site drie oorzaken van de vertraging. Ten eerste de genoemde technische storing in het logistieke proces. Ook de afgelopen warme periode wordt als oorzaak genoemd. Daardoor bestellen klanten meer ventilatoren en airconditioners en is het dus drukker. Dat lieten andere retailers deze week ook weten. Ten slotte wordt de recente verhuizing naar het nieuwe distributiecentrum in Etten-Leur als oorzaak genoemd.
Aan RTLZ laat een woordvoerder weten op dit moment niet aan de leververwachting te kunnen voldoen. ‘Bezorgtijden die onze klanten gewend zijn, kunnen we niet waarmaken.’ De retailer zou druk bezig zijn de opgelopen achterstand in te halen.
Ook bij andere webwinkels zijn er problemen. Met name door leverproblemen bij PostNL. Ook daar speelt het warme weer van de afgelopen tijd parten. Ook kopen klanten nu meer grote spullen, bijvoorbeeld zwembaden en tuinmeubelen, en ook dat levert problemen op bij levering, meldt de NOS. Een woordvoerder laat desgevraagd weten aan Twinkle dat het om een klein gedeelte van de pakketten gaat. 'Het grootste deel van de pakketten wordt gewoon bezorgd op de juiste dag maar het klopt dat er voor een klein deel vertraging is.'
Belasting
Volgens de zegsvrouw is er de afgelopen periode meer besteld, een mogelijk reden daarvoor is de belastingteruggave die mensen onlangs hebben ontvangen. Ook worden er meer grote producten besteld, zoals zwembaden en tuinmeubelen. 'Grote pakketten betekent dat er minder in een bus past. Daarnaast is het de afgelopen dagen heel warm geweest. Dan willen we ook graag dat onze medewerkers meer pauze nemen, bijvoorbeeld om voldoende water te drinken. Dat betekent wel dat de productiviteit iets lager is.'
Bol.com laat op zijn site weten dat klanten soms wat langer op hun bestelling moeten wachten. Coolblue heeft daar geen last van, omdat zij voornamelijk met eigen bezorgers werken.
Coolblue heeft minder last van vertraging, na het fiasco vorig jaar met Bpost waarbij weken aan een stuk er lange vertragingen waren door sorteer problemen in hun nieuwe Brussel X en het toegenomen aantal pakjes. Dus hebben ze dit jaar volop ingezet op eigen levering, want wat je zelf doet, doe je meestal beter. Deze jaarlijks wederkerende "onverwachte" piek in de vroege zomer zal op termijn er voor zorgen dat kopers terug offline deze spullen gaan kopen in de winkel. Het is namelijk elk jaar bij de eerste warmte periode hetzelfde liedje. En het is elk jaar hetzelfde excuus zoals de vele ventilatoren, airco's, zwembaden etc... Elk jaar opnieuw vergist elke partij van verkoper tot koerier zich in deze pieken. Er is dringend een creatieve oplossing nodig zoals tijdelijke popup afhaalpunten van PostNL of waarom ook niet van Bol.com zelf? Want een Albert Heijn heeft ook niet graag tien airco's en ventilatoren in zijn afhaalpunten staan.
Klein deel? Ik kan u melden dat het in ieder geval 100% van onze pakketten zijn. En dat zijn geen tientallen maar honderden.