Twinkle | Digital Commerce

Grote verschillen in zoekresultaten mobiel versus desktop

2019-05-29
1000562
  • [nieuws]
  • 2:20

Drie van de tien webpagina's die op de eerste pagina van desktopzoekresultaten zijn te vinden, staan niet in de top 10-zoekresultaten op mobiel. Dit blijkt uit onderzoek van het Amerikaanse online marketing platform SEMrush.

Of mensen op de desktop zoeken of via de mobiel heeft een flinke impact op de gebruikerservaring en de zichtbaarheid van een website. Omdat het aandeel van mobiel verkeer wereldwijd steeds meer groeit, is dit volgens het online marketingplatform een punt van aandacht. Het wordt voor bedrijven namelijk steeds lastiger een sterke positie op de zoekresultatenpagina’s (SERP’s, search engine results page) te behouden.

Geen extreme verschillen

Er zijn veel verschillen tussen zoeken via de desktop of de mobiel. SEMrush meldt dat het niet om ‘extreme verschillen’ gaat, maar het is wel zo dat slechts 13 procent van de websites precies dezelfde positie heeft op de verschillende apparaten.

Dit komt vanwege de verschillende SERP-functies en natuurlijk ook de ruimte op het beeldscherm. Welk apparaat mensen gebruiken heeft dus een flinke impact op de gebruikerservaring en de zichtbaarheid van een website.

50.000 willekeurige keywords

SEMrush maakte in het onderzoek gebruik van zijn organic research-tool om URL-afwijkingen en domeinpositie-afwijkingen onder de loep te nemen. Het onderzocht in mei 2019 50.000 willekeurige keywords in zijn Amerikaanse database om te ontdekken hoe verschillend de zoekresultatenpagina’s zijn voor dezelfde zoekopdracht op verschillende platforms.

Snaphots

Het bedrijf maakte snapshots van desktop-SERP's en vergeleek die met snapshots van mobiele SERP's voor dezelfde zoekopdracht. Er werd gekeken naar de verschillen op het niveau van URL’s en op domeinniveau. Door op domeinniveau te analyseren en niet alleen op specifieke pagina’s, wordt er rekening gehouden met mobiele versies van pagina’s met verschillende URL’s, zo meldt SEMrush. Gegevens over de URL-afwijkingen geven een algemeen beeld van het aantal pagina's dat hun posities verliest bij mobiel zoeken.

SEMrush hield bij hoeveel pagina’s hun positie bij mobiel zoeken verliezen in vergelijking met de desktopresultaten. Wat blijkt? 30 procent van de webpagina's die aanwezig zijn op de eerste pagina van desktopzoekresultaten, is niet terug te vinden in de top 10-resultaten bij mobiel zoeken.

De onderstaande tabel laat zien hoeveel desktopresultaten op mobiele apparaten uit de top 10, 30 en 100 zijn gevallen:

De volgende tabel laat zien hoeveel domeinen hun positie behouden:

Het verschuiven van een positie lijkt misschien niet zo belangrijk, maar website-eigenaren moeten er wel rekening mee houden dat de pagina's voor het zoeken op mobiel en op het bureaublad verschillende scroldiepten en klikfrequenties hebben. In vergelijking met desktops zal het uit de top 3 van mobiele resultaten vallen een groot effect hebben op de hoeveelheid verkeer naar een website, zo waarschuwt SEMrush.       

Mobile-first indexing

Websites moeten daarom worden geoptimaliseerd voor gebruik op mobiele apparaten. Niet alleen wordt de site zo door Google op de juiste waarde en relevantie geschat, maar wat ook heel belangrijk is: Google geeft prioriteit aan indexering van mobiele sites (‘mobile-first indexing’).