Twinkle | Digital Commerce

Verkoper moet zelf zware of lastig te vervoeren retouren terughalen

2019-05-23
1000562
  • 1:22

Als een koper een product wil retourneren als deze defect is, stuurt deze het artikel vaak zelf terug. In sommige gevallen hoeft dat nu niet meer.

Dat heeft het Europees Hof van Justitie in Luxemburg bepaald. Als een artikel beschadigd is en dusdanig groot of onhandig te vervoeren is, dan is het aan de verkopende partij om deze op te laten halen. Dit geldt overigens niet voor alle grote producten die klanten terug willen sturen, zo stellen de rechters. Uiteindelijk moet per individueel geval worden besloten of de verkoper verantwoordelijk is voor het retourtransport.

Dat is wel zo in het specifieke geval dat tijdens deze zaak werd besproken. Het gaat om een consument die bij een Duitse winkel telefonisch een partytent van vijf bij zes meter had gekocht. Bij levering was er, naar het idee van de consument, sprake van gebreken.

Daarop eiste hij van de desbetreffende verkoper dat zij de tent weer op kwamen halen of een nieuwe kwamen brengen. De verkoper accepteerde dit niet waarop de klant naar de rechtbank in Norderstedt ging. Deze verwees de zaak door naar het Europees Hof van Justitie in Luxemburg, omdat men twijfelde of de klant verplicht was het artikel zelf terug te sturen.

Matras

Het is niet de eerste keer dat het Europese Hof uitspraak doet over een retourenkwestie. In maart kwam er nog een zaak ter sprake over het terugsturen van een matras. Het Hof besloot toen dat als een consument de beschermfolie verwijdert en een paar nachten op het matras slaapt, deze het product daarna alsnog retour mag sturen.