Twinkle | Digital Commerce

Tommy Hilfiger: digitalisering betekent einde van flagship stores

2019-05-15
1090613
  • 1:05

Tommy Hilfiger zal geen flagship stores meer openen. ‘Die tijd is voorgoed voorbij', zei topman Daniel Grieder gisteren in Amsterdam.

Digitalisering biedt tal van nieuwe mogelijkheden om artikelen ook zonder fysieke voorraad in de winkelomgeving te etaleren, bijvoorbeeld via touchscreens in winkels en assistentie in paskamers. Tommy Hilfiger heeft succes met zijn ‘digital showroom’, het concept dat begin 2015 werd geïntroduceerd. ‘Eerst geloofde niemand erin, maar nu wil iedereen het hebben’, vertelde Strieder op het World Retail Congress in Amsterdam.

‘Winkels nog maar voor één derde direct verkooppunt’

Volgens de Zwitser in Amerikaanse dienst doen winkels nog maar deels dienst als direct verkooppunt. Hij knipt hun functie in drie even belangrijke delen op: ten eerste de traditionele verkoop, ten tweede online verkoop op de winkelvloer, ten derde fungeert de winkels als ‘people’s place: een cafetaria, een plaats om iets te drinken, af te spreken of te werken’.

Chief digital officer

Eigenaar PVH, dat hoofdkantoor houdt aan de Amsterdamse Houthavens, zag zijn omzet vorig jaar met 12 procent stijgen, de winst (ebit) met 27 procent, de jaaromzetgrens van 10 miljard euro komt in zicht. Het modebolwerk stelde afgelopen week voor het eerst een chief digital officer aan, in de persoon van Marie Gulin-Merle. Zij blijft daarnaast marketingbaas van Tommy’s zustermerk Calvin Klein.