Twinkle | Digital Commerce

‘Nu verbouw ik de tuin’

2019-05-08
1000562
  • [interview]
  • 2:32

Als 13-jarige kon EricJan Hofman al het ict-probleem in de bloemenzaak van zijn ouders oplossen – hetgeen de lokale computerexpert niet gelukt was. Vakantiebaantjes en opleidingen in ict en de digitale wereld wakkerden zijn passie aan. E-commerce bleek zó leuk dat hij een Magento-webshop voor zijn ouders bouwde. Hofman werd in 2012 e-commerce manager bij Foto Konijnenberg en stapte na de overname door Kamera Express onlangs over naar Zonnebrillen.com.

Inspiratie

‘Om inspiratie op te doen kijk ik veel op allerlei verschillende internationale award winning sites, bijvoorbeeld via Awwwards.com/websites/e-commerce. Ze zitten technisch heel goed in elkaar en hebben prima functionaliteiten waarbij ik bedenk of wij ze ook kunnen gebruiken. Offline raak ik geïnspireerd door in gesprek te gaan met collega’s, of met mensen die ik ontmoet op events, of bij andere bijeenkomsten. Het gebeurt gewoon vaak dat ik iets hoor en denk: hé, dat zouden wij ook kunnen gebruiken. Ik ben altijd heel nieuwsgierig naar hoe anderen met bepaalde zaken omgaan.’

E-commerce

‘Het aantrekkelijke aan de digitale wereld vind ik de veranderlijkheid. Wat vandaag nieuw is, is morgen alweer verouderd. Je moet snel kunnen – en willen! – schakelen, in staat zijn om een compleet andere koers te gaan varen. Ik vind het leuk om steeds dit soort keuzes te maken. Interessant op dit moment vind ik het gebruik van PWA’s [progressive web apps, red.] en de mogelijkheden van headless e-commerce. Ik ben heel benieuwd wat dit straks gaat betekenen. Er wordt veel over deze ontwikkelingen gesproken, maar beide zijn nog steeds te moeilijk of te kostbaar om door iedereen ingezet te worden. Ik heb het idee dat men op elkaar wacht. En misschien komt er wel nog een andere technologie tussendoor die nog veel belangrijker wordt.’

Shoppen

‘Elektronica en huishoudelijke spullen koop ik altijd online. Een halfjaar geleden werd ik eigenaar van een ander huis, waarin van alles vervangen moest worden. Via online veilingen heb ik diverse onderdelen voor de vloer en de keuken op de kop weten te tikken. Kleding daarentegen koop ik liever in een stenen winkel. Ik laat me graag adviseren, dan koop ik eens wat anders dan de standaard jeans en shirts. Bovendien moet kleding goed zitten, ik wil het zien, voelen en passen. En verder vind ik het heerlijk om door een supermarkt te slenteren, dus boodschappen doe ik ook offline.’

Vrije tijd

‘Mijn werk is eigenlijk ook hobby. Ik vind het altijd leuk om te doen. Naast mijn reguliere baan heb ik een eigen bedrijf, waarin ik kleine partijen adviseer op het gebied van e-commerce. Verder heb ik een gezin en heb ik de afgelopen tijd veel zelf gedaan bij de verbouwing van ons huis. Nu werk ik aan de tuin en de groentetuin, die wordt eens zo groot. Ten slotte houd ik erg van stijldansen – maar dat staat momenteel even op een laag pitje.’

Trots

‘Ik ben heel trots op de enorme internationale expansie die we met Foto Konijnenberg gerealiseerd hebben. Toen ik er begon was het bedrijf actief met drie sites, aan het eind waren dat er veertien, verdeeld over tien landen.’

Guilty pleasure

‘Samen met mijn vrouw kijk ik altijd naar Goede Tijden, Slechte Tijden. Ja echt. En als ik het niet direct kan zien, kijk ik het later alsnog terug.’