Twinkle | Digital Commerce

‘Ook voor wehkamp geweldig dat Ajax door is’

2019-04-18
1055594
  • 2:12

Wehkamp is blij dat Ajax sowieso nog twee Europese avondwedstrijden speelt dit seizoen: ‘Dan wordt het heel erg druk bij ons’, vertelde Joost van Hilten vandaag op What’s going on in Retailing.

Het succes van Ajax in de Champions League zorgt voor piekbelasting bij de nummer 4 van de Twinkle100. ‘Terwijl veel mannen televisie kijken, zitten vrouwen met hun smatphone of tablet ernaast op de bank te shoppen. We bereiden ons dan ook echt voor op die drukte tijdens de wedstrijden, I kid you not’, zei de chief marketing & product officer.

Tijdbesteding

Het illustreert dat wehkamp meer en meer ook een vorm van tijdsbesteding is geworden. ‘In die zin concurreren we net zo goed met Instagram als met Zalando.’ Vier- tot vijfhonderdduizend Nederlandse vrouwen komen minstens wekelijks op bezoek bij het webwarenhuis. Kopen werd shoppen.

'Alle features eruit gesloopt'

De vernieuwde website is het product van de ‘honger naar de visuele shop' binnen wehkamp , aldus Van Hilten. Absoluut mobile first en bijna compleet leunend op beeld, tot de navigatie aan toe. ‘We hebben zo’n beetje alle features eruit gesloopt, ook wat betreft inspiratie. Daarmee is het geheel misschien wat kaal geworden, dat horen we soms ook wel terug.’

4,5 miljoen pins

Wehkamp inspireert vooral op social media, met een primaire focus op Pinterest. ‘Daar hebben we ook een samenwerking mee, er zijn al zo’n 4,5 wehkamp-pins. Het is voor haar (Van Hilten sprak continu over “zij” en “haar” als hij het over de wehkamp-klant had, red.) heerlijk om door Pinterest te bewegen. De volgende stap is dat we die content naar onze shop brengen, daar zijn we mee bezig.’

Machine learning

Aan de achterkant heeft wehkamp de laatste tijd veel werk gemaakt van personalisatie, in combinatie met context. Daarbij maakt het bedrijf gebruik van machine learning, waar het volgens Van Hilten net groot genoeg voor is. ‘Dankzij zelflerende algoritmes zijn onze aanbevelingen met factor vijf verbeterd. In onze auto-suggesties wegen we factoren als het weer en actuele trends mee. De ranking van producten wordt tegenwoordig bepaald door vier algoritmes, die wekelijks met elkaar concurreren en van elkaar leren. Dat geeft elke week een verbetering die wij maar moeilijk kunnen bevatten.'

Ze gaat voelen dat we haar steeds beter begrijpen.

Begin van het begin

Nu wehkamp visueel is aan de voorkant en slim aan de achterkant wordt het volgens Van Hilten tijd om ‘haar’, de klant, ‘er meer bij te betrekken.’ Afsluitend: ‘We staan pas aan het begin van het begin. Onze baan is al heel erg veranderd, maar zal de komende vijf jaar behoorlijk dramatisch wijzigen.’