Twinkle | Digital Commerce

Cost Cutting

2019-04-15
1000562
  • [opinie]
  • 1:45

De economie groeit niet meer zo hard als-ie de afgelopen vier jaar heeft gedaan. Een echte recessie is nog niet in zicht, maar afremmende groei betekent waarschijnlijk wel dat we onze borst weer nat kunnen maken voor het snijden in de kosten.

Let wel, wat mij betreft is het altijd goed dat er even een wat stevigere wind waait door de economie. Dood hout en de laatste rotte blaadjes worden uit de bomen geblazen. Het is wel nodig om tijdig verstandige keuzes te maken zodat de impact zich vooral beperkt tot dit noodzakelijke onderhoud.

De wereld van online shopping wordt gekenmerkt door (snelle) groei. Juist hier is een overgang van een focus op groei naar een focus op besparen een grote uitdaging. Die overgang van schier oneindige budgetten naar besparen is niet één, maar twee stappen terug. Hoe ga je hier mee om?

Er is altijd een aantal usual suspects waar als eerste het geld wordt opgehaald. Online marketing staat met stip op nummer 1. De AdWords-knop dichtdraaien geeft lekker snel resultaat. Development reduceren komt op een goede tweede plaats. Even geen nieuwe functionaliteit toevoegen, die gewenste optimalisatie kan nog wel worden uitgesteld. De uren om te besparen zijn snel gevonden. Overbodige of niet presterende teamleden eruit kieperen en leveranciers het mes op de keel zetten strijden om de derde plaats. Snel besparen op logistiek is lastig. Je pakjes moeten worden thuisbezorgd, waarbij je niet zomaar wat stappen uit de keten kunt halen. Vaak zijn het ook langlopende contracten waar je aan vastzit.

Goed, dat was het boardroom perspective. Zonder al te goed te begrijpen hoe de machine exact werkt componenten eruit trekken. Maar ondertussen wordt er wel van je verwacht dat je de machine draaiende houdt. Er is de afgelopen jaren immers zoveel in geïnvesteerd en dat moet zich nog terugbetalen. En hier moet je allemaal over nadenken terwijl gisteren de focus nog volledig op groei zat.

Als jouw chef je morgen vraagt om 30 procent op je kosten te besparen, weet je dan welke keuzes je moet maken? Groeien in een neergaande markt is een iets grotere uitdaging dan wanneer de wind meezit. Be prepared.