Twinkle | Digital Commerce

Bemoei je met je eigen zaak (?)

2019-03-13
1000562
  • [opinie]
  • 3:47

Tekortgeschoten in informatievoorziening, een afstandelijke houding, en dat ondanks een ‘forse commissie’: bol.com komt er maar bekaaid vanaf in een artikel in het NRC van 10 december. Daarin wijst een verkooppartner, die onverwachts beboet werd door de Belgische fiscus, met een beschuldigende vinger naar de Twinkle100-aanvoerder: die had volgens de klager moeten waarschuwen voor het bestaan van een buitenlandse btw-omzetdrempel. Heeft een intermediair inderdaad een zorgplicht, of behoort die redelijkerwijs niet tot de verwachting?

Wie de berichtgeving op Twinkle’s website erop naslaat, stuit algauw op steun voor zulke ‘bemoedering’. Zo beargumenteert reageerder Willie Joldersma: ‘Een platform dat provisie ontvangt en zich aanbiedt aan externe verkopers, heeft wel degelijk zorgplicht.’ Ene Bastiaan voegt daaraan toe: ‘Ik vind dat bol.com zijn partners hier wel over had moeten inlichten en vraag me bovendien af hoe de Belgische fiscus aan die omzetgegevens komt?’ Hij vraagt zich ook af of de Twinkle100-aanvoerder misschien wel aan privacyschending doet.

Toch zijn lang niet alle retailers die mening toegedaan, blijkt uit nadere rondvraag van Twinkle. Bij hen domineert duidelijk een meer liberale opvatting van het ondernemerschap: de eigen broek ophouden als het om kennis van de regels gaat. Peter Boeijkens, b2b-manager bij T.O.M. bv, is bekend met het handelen via tussenspelers. Zijn bedrijf runt negen eigen webshops en is daarnaast aangesloten bij achttien externe verkoopkanalen, waaronder bol.com, Blokker en V&D, maar ook buitenlandse verkoopplatformen van Amazon, het Franse Cdiscount en Fnac en het Deense Wupti. ‘Wanneer je er als webwinkel voor kiest om ook in het buitenland te verkopen, zul je je ook moeten verdiepen in wetgeving’, vindt Boeijkens. ‘Dus ook op het gebied van belastingen of btw. De drempelbedragen voor alle EU-landen zijn duidelijk. Of je nu producten levert in een ander land via je eigen webshop, of juist gebruikmaakt van een extern verkoopkanaal zoals een marktplaats, of beide, maakt niets uit. De regelgeving blijft gelijk.’

Maatschappelijke discussie

VidaXL, dat zelf twee jaar geleden transformeerde naar een online marktplaats, deelt die visie. ‘De zorgplicht van marketplaces komt, mede door de sterke groei van dit soort platforms, steeds meer naar voren in de maatschappelijke discussie’, constateert cco Kijo Oudshoorn. ‘Wij zijn ons ervan bewust dat de marktplaats een belangrijke rol inneemt in het economisch verkeer en dat een bepaalde zorgplicht te verwachten is. Het zou echter onverstandig zijn om als intermediair fiscaal advies te geven, omdat wij niet in staat zijn het maatwerk te leveren dat je zou verwachten van een fiscaal adviseur en ook omdat wij daartoe niet gerechtigd zijn. Wij verwachten van een ondernemer die over de grens wil gaan verkopen dat hij zich verdiept in de wet- en regelgeving en hier indien nodig professioneel advies voor zoekt.’

Thijs van Rooijen, eigenaar van ThysToys.nl, vindt ook dat het aan webwinkeliers zelf is om zich voldoende over btw-plichten te informeren. ‘Voor ons is het altijd helder geweest, wij hebben dit soort zaken in kaart gebracht vóórdat we ons in 2012 aansloten bij het partnerprogramma van bol.com. We hadden bovendien voorkennis, want zelf verkopen we al sinds 2006 online in België. Op het moment dat bedrijven op Plaza adverteren en spullen verkopen, zijn ze zelf verantwoordelijk voor het wel of niet afdragen van btw. Heel simpel. Op het moment dat je buitenlandse omzet boven een bepaald bedrag uitstijgt, moet je in dat land btw afdragen; voor België ligt die grens op 35.000 euro. Als je ondernemer bent, hoor je zoiets te weten.’ Om de administratie overzichtelijk te houden, verkoopt ThysToys.nl onder meerdere accounts. ‘Wij hebben op bol.com een aparte post gecreëerd voor verkopen in België, zo zien we direct welke omzet waarvandaan komt en hoeveel we daarover moeten afdragen aan de Belgische fiscus.’

Informatieplicht

Dat Nederlandse handelaren op bol.com het ‘mikpunt van de Belgische fiscus’ vormen, zoals het NRC kopt, is volgens de drie online retailers dan ook niet op z’n plaats. ‘Het is iets te makkelijk om alle verantwoordelijkheid van je af te schuiven’, zegt Boeijkens. ‘Ik kan mij daarom ook niet voorstellen dat dit de grote en serieuze webwinkels is overkomen, deze naheffing. Ik kan mij wél voorstellen dat vooral een beginnende webshop behoefte heeft aan een partnerschap dat verder gaat dan alleen het ter beschikking stellen van een verkoopkanaal. Of bol.com dan een zogenaamde “zorgplicht” heeft? Wellicht is “informatieplicht” een betere woordkeus en zou bol.com in de voorwaarden of online informatie voor verkopers een passage eraan kunnen wijden.’

In reactie op het NRC-artikel stelt bol.com de partners inderdaad te attenderen in de voorwaarden om te voldoen aan de van toepassing zijnde wet- en regelgeving. Te summier voor de klager dan wellicht? Van Rooijen vindt van niet: ‘Bol.com kun je gewoon bellen, op het zakelijk platform staat een “Heeft u vragen, klik hier”-button, iedereen heeft een accountmanager. Op het moment dat de fiscus je achter de broek zit, is het makkelijk wijzen met het vingertje.’ Hij trekt de vergelijking met het verkeer: ‘Als je daarin bepaalde borden gemist hebt, is het ook je eigen verantwoordelijkheid.’