Twinkle | Digital Commerce

Aantal CSS-partners flink verminderd

2019-02-26
1024512
  • 2:19

Dankzij aanvullende eisen die Google aan zijn CSS-partners gesteld heeft, blijft er nog maar een fractie over van de bijna honderd partijen in Nederland. Ook het aantal Premium-partners is stevig geslonken.

Begin december kondigde Google maatregelen aan: die gingen officieel per 31 januari in. Om CSS-partners wat extra tijd te geven voor de aanpassingen, werden de wijzigingen in de praktijk van kracht vanaf afgelopen woensdag, 20 februari. Eén van de nieuwe vereisten is dat een speler minimaal honderd shops heeft aangesloten bij Google om CSS-partner te mogen zijn; daarnaast moeten spelers vijftig shops per land tonen om goedgekeurd te worden in dat specifieke land. Klanten van CSS-partners die niet aan deze nieuwe spelregels voldoen, kregen vanaf 31 januari een waarschuwing te zien dat hun advertenties om die reden niet meer zichtbaar waren na 20 februari.

Spookvergelijkers

Google is de naleving van zijn gestelde voorwaarden de laatste weken ook strenger gaan controleren, om te voorkomen dat zich ‘spookvergelijkers’ onder de CSS-partijen bevinden: zo moeten zij een eigen zoekfunctie op hun site geplaatst hebben, alle producten van bij hen aangesloten webshops laten zien en voor elk doelgroepland moet er een eigen landingspagina zijn. Er bestaan buiten het officiële programma nog wel zogenoemde active css-partijen: zij verloren vorige week hun status als gecertificeerd partner, maar mogen van Google tot dusver nog wel bepaalde voordelen van het CSS-programma bieden.

Selectie

Van de bijna 150 partners die Europa in januari telde, zijn er nog 48 overgebleven. 37 daarvan zijn actief in Nederland. Er resteren 13 Premium-partners, 10 in ons land, 3 met een hoofdkantoor dat ook hier gevestigd is: Bigshopper, Kiesproduct en Aldoor. ‘Bigshopper is, als enige Nederlandse Premium-partner, actief in alle 16 Europese Shopping-landen’, vertellen Robert Slijm en Robert Schippers van online marketingbureau AdResults, dat aan de wieg stond van Bigshopper. ‘Binnenkort worden daar een aantal landen aan toegevoegd, want Google breidt Shopping uit: het gaat onder meer om Finland, Hongarije, Griekenland en Slovenië.’ Sowieso blijkt Nederland goed vertegenwoordigd in het CSS-programma: meer dan een kwart van alle – vroegere – CSS-partners komt uit Nederland.

Bigshopper

‘Bigshopper is één van de Premium-partners van het eerste uur, nu zijn we één van de laatst overgeblevenen. Heel mooi’, reageren de heren, die de productvergelijker in korte tijd nieuw leven ingeblazen hebben sinds Google de komst van CSS in 2017 aankondigde. Bigshopper zoekt nu uitbreiding in samenwerking: ‘We sluiten in Nederland veel online marketingbureaus aan en zoeken partnerschappen op. Op eigen kracht kom je niet heel ver: hoe meer partners je aansluit, hoe makkelijker dat is. We hebben ons doel vastgesteld op zo’n vijfduizend shops als klanten. We zijn aanvankelijk vergelijker geworden dankzij het CSS-programma, maar we willen ook los daarvan kunnen overleven: stel dat Google het programma schrapt, dan moeten we op eigen benen kunnen staan en verkeer binnenhalen en -houden.’

Lees ook: 'Google CSS veroorzaakt goudkoorts' (Twinkle 9-2018)