Twinkle | Digital Commerce

Veelbelovende technologie

2018-12-12
1024512
  • [visie]
  • 1:41

Onlangs werd bekend dat de laatste medeoprichter van Oculus Facebook heeft verlaten. In 2014 werd Oculus voor 2 miljard dollar overgenomen en 2016 werd door Facebook uitgeroepen tot het jaar van de virtual reality (VR). Dat is zeker niet uitgekomen en tot op heden is VR nog niet wat we er allemaal van gehoopt hadden.

In de meest recente Technology Hype Cycle van Gartner is VR ver de hype voorbij, hetgeen betekent dat de technologie nu richting mainstream zou moeten gaan bewegen en dat we dus voor een bredere markt producten en toepassingen kunnen gaan verwachten. In het dagelijks leven, zowel privé als zakelijk, merk ik er eigenlijk nog niets van. Alle gangbare VR-devices zijn in mijn huis aanwezig. De Samsung VR, gratis gekregen twee jaar geleden bij mijn telefoon, heb ik nog het meest gebruikt. Namelijk twee keer. Mijn neefje van 8 vindt mijn Sony VR leuk en mijn Oculus Rift zit zelfs nog netjes in de verpakking.

Wat heeft dit met online verkoop te maken? Een hele hoop. Technologie speelt een grote rol in alles wat we doen, vanzelfsprekend. Onlosmakelijk met technologie zijn hypes verbonden. Blockchain en alles wat AI gerelateerd is zit absoluut op de piek van de hype, IoT en alles wat daar aan vastzit is nog niet op de top.

Het is interessant om te zien dat zelfs Facebook met een ogenschijnlijk oneindig budget een technologie de markt niet in kan duwen. Zou je dan als retailer in Nederland, van welke schaal dan ook, hard moeten inzetten op een nieuwe technologie? Hoe kansrijk is het antwoord van Albert Heijn op het kassaloos betalen van Amazon bijvoorbeeld?

De technologiewereld is een heel grote snoepwinkel. Zo veel mogelijkheden en als je om je heen kijkt lijkt iedereen op je voor te lopen. Maar bepalen welke mogelijkheden ook daadwerkelijk kansen voor jou zijn is wellicht nog de allergrootste uitdaging in onze industrie. Laat je niet gek maken en ga op zoek naar toegevoegde waarde voor jouw eindgebruiker.