Twinkle | Digital Commerce

Nieuwe distributiecentra DHG toegespitst op e-commerce

2018-12-18
980551
  • [branded content]
  • 4:30

DHG is volgens de laatste ranglijsten (propertyNL) de grootste ontwikkelaar van logistiek vastgoed in Nederland. Dat onderstreept het bedrijf met de ontwikkeling van 750.000 vierkante meter aan SMARTLOGS door heel Nederland. Deze kwalitatief hoogwaardige distributiecentra zijn bij uitstek geschikt voor e-commercebedrijven.

De groei van e-commerce biedt veel kansen voor DHG. Om die kansen te benutten is de vastgoedontwikkelaar bezig met de bouw van vijftien SMARTLOGS op logistieke hotspots in Nederland. Deze distributiecentra hebben een totale oppervlakte van meer dan 750.000 vierkante meter, waarvan voor een kwart al huurcontracten zijn afgesloten. De komende tijd hoopt DHG nog een paar grote contracten af te ronden met een drietal grote huurders waarmee de SMARTLOGS al voor meer dan de helft verhuurd zijn. ‘SMARTLOGS, een combinatie van Smart en Logistics, staat voor kwaliteit’, begint Willem Slager, partner bij DHG. ‘Onze panden hebben een bepaalde schaalgrootte en zijn over het algemeen groter dan 50.000 vierkante meter. Daarbij zijn ze op te delen in kleinere units, waardoor je flexibel bent. De grootste gebouwen zijn rond de 100.000 vierkante meter en daar kunnen misschien wel vijf partijen in, maar het kan net zo goed één huurder zijn. In een gebouw van 20.000 vierkante meter ben je toch wat beperkter.’

Doorgroeimogelijkheden

De SMARTLOGS zijn volgens business development manager Richard Elich voor e-commercebedrijven heel interessant. ‘Deze bedrijven hebben meer ruimte nodig dan andere ondernemingen. Als een bedrijf in een pand van 2.000 vierkante meter zit, maar in de toekomst 6.000 vierkante meter nodig heeft, dan kan dat bedrijf in hetzelfde gebouw doorgroeien. Als partijen eenmaal bij ons huren, dan kunnen we ze altijd faciliteren. Dat is voor e-commercebedrijven heel belangrijk, omdat ze nu een grote groei doormaken en niet kunnen voorspellen waar ze over drie of vier jaar staan. Misschien worden ze wel twee keer zo groot, en daar kunnen we heel snel op anticiperen. Dat hebben we bijvoorbeeld gedaan voor Montapacking. Die hebben wij kunnen faciliteren in een hal in Breda. Daar zijn ze klein begonnen, maar inmiddels zijn ze drie keer zo groot geworden in datzelfde gebouw. Voor A.S. Watson (Kruidvat), die in een hoogbouw magazijn zit in Ede, hebben we het pand volledig aangepast en uiteindelijk een entresol gemaakt, waardoor ze een tweede verdieping hebben en dus het dubbele aantal in vloeroppervlakte.’ Naast de mogelijkheden om uit te breiden binnen de SMARTLOGS, zijn alle gebouwen voorzien van de modernste faciliteiten, led-verlichting en zonnepanelen horen daar natuurlijk ook bij.

Meedenken en adviseren

DHG is een private onderneming, waardoor de communicatielijnen kort zijn en het bedrijf creatief kan zijn. ‘We hebben een netwerk aan panden door heel Nederland heen. Als iemand echt veel meer ruimte nodig heeft, dan kunnen we zelfs kijken of we met andere huurders kunnen schuiven en die op een andere locatie plaatsen’, zegt Slager. ‘Ik zit nu in een traject waarin ik een huurder uit zijn pand haal. Die had 15.000 vierkante meter en gaat nu naar 35.000 vierkante meter, in een pand wat wij voor hem ontwikkelen, en een andere huurder gaat die lege ruimte weer in gebruik nemen. En weet je wat het mooiste is, dat pand waar ik die huurder uit haal is niet eens van ons, toch los ik het probleem voor die eigenaar ook gelijk op. Dat soort verhuizingen is voor ons gesneden koek. Een grote institutionele belegger kan zoiets niet faciliteren. Die heeft vaak de panden niet om dat te kunnen doen en mist bovendien de know-how en de feeling van de markt om zo’n traject te begeleiden. Kijk, iedereen kan een pand neerzetten, een te huur-bordje in de grond prikken, maar dan ben je er nog niet. We helpen onze huurders door ze te adviseren over allerlei zaken. We gaan eerst met de huurder praten om te kijken wat hij wil, wat hij van de toekomst verwacht, en waar we hem mee kunnen helpen. Wij weten hoe onze huurders denken, veel van onze concurrenten weten dat niet of onderschatten het belang om mee te denken. Natuurlijk zijn er professionele partijen die precies weten hoe ze het willen, maar zelfs die partijen krijgen we op andere gedachten door ze out of the box te laten denken. Het kan best zijn dat iemand komt voor een pand in Rotterdam, maar eindigt in Moerdijk of misschien wel Bergen op Zoom, bijvoorbeeld omdat de huurprijzen daar lager liggen of er juist meer arbeidspotentieel is. Of omdat het misschien wel goedkoper is om je container niet over de weg naar Rotterdam te laten rijden, maar over het water naar Bergen op Zoom. Dat zijn allemaal zaken die zo’n huisvesting mede bepalen.’

Snel beslissen

De service die DHG verleent gaat heel ver en het bedrijf is bereid om potentiële huurders een heel eind tegemoet te komen. ‘Als er een klant aan tafel zit en die zegt dat hij met een huurverplichting zit, of zelfs met een eigen gebouw, dan kunnen we kijken of we die over kunnen nemen’, geeft Elich aan. ‘Wij kunnen heel snel, heel dynamisch meedenken met de klant. Omdat we een privaat bedrijf zijn, kunnen we heel snel beslissen. We kunnen bijvoorbeeld investeren in een klant die zegt 10.000 vierkante meter nodig te hebben, maar dat er voor 6.000 vierkante meter aan stellingen in moeten, of een mezzaninevloer. We kunnen het ons voorstellen dat een e-commercebedrijf zijn geld liever wil besteden aan een online platform. Dan gaan we kijken of we die investeringen over kunnen nemen. Verder kunnen we ook het logistieke gedeelte verzorgen, want wij bezitten ook logistieke bedrijven. Er zijn veel bedrijven die de logistiek uitbesteden, dus daar zouden we ook nog een rol in kunnen spelen. We hebben het pand, en als het nodig is hebben we ook nog eens een logistieke oplossing. Juist voor e-commercepartijen kunnen wij meer doen dan de andere ontwikkelaars.’

Dit artikel verschijnt op initiatief van DHG. De redactie is niet bij de totstandkoming betrokken.