Twinkle | Digital Commerce

India legt marktplaatsen aan banden

2018-12-28
1024512
  • 1:57

Online marktplaatsen in India moeten alle handelaren gelijk behandelen, heeft de regering deze week bepaald. De maatregel treft onder andere Amazon en Walmart.

Zij mogen 'de verkoopprijs van goederen en diensten niet meer direct of indirect beïnvloeden', waarmee een einde komt aan exclusieve deals en uitverkoopfestijnen. Bovendien mogen de marktplaatsen binnenkort geen producten meer aanbieden van bedrijven waarin ze zelf een belang hebben.

E-commerce potentieel in India

India heeft een enorm e-commerce potentieel; de bijna 1,3 miljard inwoners hebben steeds meer te besteden, maar ze doen nog slechts een paar procent van hun aankopen online. Het verklaart waarom Amazon zich vijf jaar geleden actief met het land ging bemoeien en waarom Walmart dit jaar voor 16 miljard dollar een controlerend belang verwierf in marktleider Flipkart.

Strikte nieuwe voorwaarden

De Indiase regering heeft deze week een amendement aangenomen dat strikte nieuwe voorwaarden stelt aan de handel op online marktplaatsen. Op een specifieke externe site mogen verkopers maximaal 25 procent van hun handel drijven. Ze moeten hun aanbod dus primair zelf slijten of de verkopen spreiden over verschillende platforms. Dat voorkomt exclusiviteit op en vermindert de afhankelijkheid van de grote marktplaatsen. Die mogen geen verkopers meer 'voortrekken', geen eigen producten verkopen (denk aan Amazon Echo), noch producten van bedrijven waarin ze een belang hebben.

Maas in de wet

Eerder al werd het internationale e-commerce bedrijven verboden om de rollen van verkoper (first party) en marktplaats (third party) te combineren, zoals Amazon wereldwijd en bol.com hier bij uitstek doen. In India mogen platforms alleen food direct verkopen, verder zijn ze beperkt tot het plaatsen van aanbod van derden. Internationale bedrijven hebben dit verbod omzeild door joint ventures te sluiten met lokale bedrijven, die als externe verkopers op bijvoorbeeld Amazon.in verschijnen. New Delhi wil deze maas in de wet dichten met het amendement, na een klachtenregen van met name fysieke winkeliers over de hoge kortingen op e-commerce sites.

Lange strijd

De confederatie van Indiase verkopers toont zich zeer tevreden met de nieuwe regels, die op 1 februari in werking treden. Secretaris general Praveen Khandelwal laat optekenen:

It’s a big achievement after a long struggle. If it is implemented in proper spirit, malpractices and predatory pricing policy and deep discounting of e-commerce players will be a matter of past.

Verweer

Volgens analisten worden Indiase webshoppers waarschijnlijk het kind van de rekening. Amazon en Flipkart zouden binnenkort met een verweer komen tegen de nieuwe regels, al hebben zij dat nog niet bevestigd.