Twinkle | Digital Commerce

Direct verkeer steeds belangrijker voor grootste webwinkels

2018-11-22
1000562
  • [onderzoek]
  • 1:31

De honderd grootste online retailers in Nederland halen steeds meer bezoekers direct binnen. Er komen geen zoekmachines, advertenties, verwijzingen, social media of e-mails aan te pas. Shoppers tikken de domeinnaam in via de browser of komen daar via een bladwijzer annex snelkoppeling terecht.

Het aandeel direct verkeer is opgelopen tot 44 procent van álle bezoeken aan de top-100 van online retailers, leren desktopcijfers* van SimilarWeb in het kader van de Twinkle100. Vorig jaar lag het directe aandeel nog maar op 36 procent. Het duidt erop dat shoppers steeds beter weten wat ze waar kunnen halen; merkbekendheid betaalt zich uit. Het directe aandeel wordt gemiddeld genomen groter naarmate we hoger kijken op de lijst, al is nummer 71, iBood, met 83 procent direct verkeer de absolute koploper.

Top-10 webwinkels met het meeste direct verkeer


(Bron: SimilarWeb voor de Twinkle100).

Achter direct bezoek vormen organische zoekresultaten de belangrijkste trekker van verkeer naar de Twinkle100-sites, leert het onderzoek van SimilarWeb, gevolgd door paid search. Samen zijn deze onbetaalde en betaalde zoekresultaten goed voor ongeveer net zoveel bezoek als er direct op de sites afkomt. E-mail is de vierde verkeersbron, gevolgd door respectievelijk verwijzingen, social media en display-advertenties:

Travel

Ook voor de grootste reisbedrijven in Nederland is het directe verkeersaandeel het grootst, met 37 procent. In vergelijking met retailers ontvangt de reiscategorie gemiddeld echter minder organisch verkeer: in plaats daarvan spelen betaalde zoekresultaten en verwijzingen een grotere rol. Sites die het hoogst scoren op direct verkeer, zijn lager geprijsde luchtvaartmaatschappijen als Ryanair en Transavia, met respectievelijk 49 en 47 procent. KLM en easyJet zitten daar met een aandeel van 44 procent tegenaan.


Veer meer gegevens van SimilarWeb zijn te vinden in de nieuwe Twinkle100. Zie ook www.twinkle100.nl.

* De SimilarWeb-data in de Twinkle100 hebben allemaal betrekking op desktopverkeer. Mobiele data over Nederland zijn sinds februari beschikbaar op Similarweb.com.