Twinkle | Digital Commerce

Kans of bedreiging

2018-11-28
1000562
  • 1:40

‘Te snel groeien is funest voor je onderneming’, is de stelling die de redactie van Twinkle voorlegde aan Niels Werdekker, digital marketingmanager van Body & Fit.

Tekst: Niels Werdekker

Alles waar ‘te’ voor staat is niet goed zegt men, behalve tevreden. Als iets te snel gaat raak je de controle kwijt, wat ervoor zorgt dat je een risico in je onderneming brengt. Grootste nadeel is dat ‘te snel’ een constatering is waar je helaas pas te laat achter komt.

Veel digitale ondernemers hebben kans op snelle groei en zetten daar vol op in. Terecht, want daarvoor ben je ondernemer. Die kansen volgen zich in rap tempo op; uitbreiden naar andere landen/markten of bijvoorbeeld nieuwe kanalen toevoegen aan je marketingmix. Aangezien het zo laagdrempelig is om de ‘kans’ te verzilveren, schiet de voorbereiding er nog wel eens bij in. Een praktisch voorbeeld: wat gebeurt er met een organisatie als de bestellingen keer twintig, keer honderd of nog meer gaan? Heb je genoeg ruimte, voorraad en mensen om de artikelen in te pakken en te verzenden? Passen deze kosten binnen je marge en voldoen je producten wel aan de lokale regel- en wetgeving? Hetzelfde geldt voor een dienstverlener, want hoe zorg je voor een kwalitatieve opvolging?

Als digital marketeer ben je vaak de aanjager van deze kansen; jij kent de kansen van kanalen en analyseert het marktpotentieel. Vanuit die rol heb ik dan ook het geluk gehad om diverse bedrijven te helpen met het realiseren van snelle groei. Of het nou gaat om een lokale partij of het realiseren van internationale groei bij een groter bedrijf, de belangrijkste vraag is altijd: is jouw organisatie klaar voor groei? Het verschil tussen kans en bedreiging zit ’m dan ook in de voorbereiding. Realiteit is dat voorbereiding minimaal gebeurt en dat ‘we het even goed in de gaten gaan houden’. Hiermee wordt snelle groei te snel en dat is funest voor je onderneming.

Niels Werdekker is digital marketingmanager van Body & Fit. Hij draagt de pen voor de volgende column over aan Saskia ter Veld, marketingmanager van Ziengs Schoenen.