Twinkle | Digital Commerce

’Gigantische nieuwe kansen’

2018-11-26
1000562
  • 4:10

A pretty phenomenal company.’ Zo kwalificeert Magento’s ceo Mark Lavelle de nieuwe eigenaar van de e-commerce software aanbieder: Adobe. In de coulissen van Magento Live in Barcelona, waar het veel ging over de acquisitie, sprak Twinkle met Lavelle’s rechterhand Mark Lenhard.

Senior vice president commerce strategy & growth staat er op Lenhard’s visitekaartje. Hij maakt een opgeruimde indruk. ‘We hebben fantastische partners, ontwikkelaars en klanten in Nederland’, zegt hij na het handen schudden. ‘Als je naar onze community kijkt is Nederland oververtegenwoordigd, net als Duitsland en Spanje. You love open source.’

Over de overname van Magento niets dan goeds hier vanaf het podium in Barcelona. Ook zo blij?
‘Magento en Adobe vormen een perfect fit, zowel strategisch als qua product. Geholpen door Adobe kunnen we vaart maken met wat we experience driven commerce noemen. Content, data en commerce komen bij elkaar. Hier in Barcelona hebben we de integratie van Magento Commerce Cloud binnen Adobe’s Experience Cloud aangekondigd. Dat houdt concreet in dat Magento-gebruikers heel makkelijk gebruik kunnen gaan maken van de Adobe-producten Experience Manager, Target en Analytics, om winkelervaringen te optimaliseren, personaliseren en analyseren. Andersom stelt de samenwerking Adobe in staat om commerce te bedrijven bovenop de ervaringen die zij faciliteren. Klanten willen end-to-end-oplossingen, dat heeft Amazon ons wel geleerd. Samen kunnen we klantervaringen persoonlijk maken en alle momenten shoppable maken.’

Jullie klanttypen verschillen toch nogal?
‘Ook op dat vlak vullen we elkaar goed aan. Magento is groot geworden met een focus op kleinere en middelgrote online verkopers, later zijn we ons ook op grotere klanten gaan richten. Adobe kan ons logischerwijs verder helpen in die Enterprise-markt en het werkt ook andersom. Ook cultureel sluiten beide bedrijven goed op elkaar aan. We zijn al met al meer complementair dan toen Magento onderdeel was van eBay. PayPal, waar Mark [Lavelle, red.] en ik een verleden hebben, was destijds ook onderdeel van eBay. Maar dat bediende ook merchants die andere e-commerce software zoals Shopify gebruikten. Complexer dus.’

De overname door Adobe is in de Magento-community met gemengde gevoelens ontvangen, dat merk je ook als je mensen spreekt in de wandelgangen. Gevreesd wordt dat het open karakter op het spel komt te staan.
‘Ik spreek veel met de community, en ik kan die vrees wel begrijpen. De angst is deels rationeel en deels emotioneel, als je het mij vraagt. “Are you gonna kill open source and the brand?”. Maar we zouden wel gek zijn: Magento heeft 325.000 ontwikkelaars. We danken 70 procent van de code aan open source en er zijn dan ook geen plannen om dingen anders te gaan doen. Dat heeft Shantanu Narayen [zie kader, red.] hier ook benadrukt. In september is Magento’s backlog publiek gemaakt, om maar aan te geven hoe open we zijn. Cool toch?’

En het merk? Magento wordt hier overal gepresenteerd als ‘An Adobe Company’.
‘Dat is nu inderdaad zo. Mijn gevoel zegt dat Magento op termijn meer een productnaam zal worden.’

Wat zegt u tegen mensen die vragen naar de meerwaarde van de overname?
Nothing but upside, is mijn antwoord. Door de overname krijgt Magento toegang tot global resources op het gebied van onder andere sales, marketing en research & development, waarmee we ons beter kunnen richten op de Enterprise-markt. Daarnaast hebben we nu toegang tot de productsuite van Adobe, waar het ecosysteem behoefte aan had. Zo komen Target en Analytics beschikbaar voor het middensegment en ook voor bedrijven daaronder. Massive opportunities, al met al.’

Wat vindt u zelf het grootste nieuws hier op Magento Live?
‘Dat alle seinen op groen staan voor Magento. Open source is onomstreden en de samenwerking met Adobe schept ontzettend veel nieuwe mogelijkheden. Daarvan zijn wat eerste vruchten terug te zien in Magento 2.3. Die update toont trouwens hoezeer we erop gebrand zijn om het midden- en kleinbedrijf vooruit te helpen.’

Zoals daar zijn?
‘Tal van nieuwe mogelijkheden met Progressive Web Apps [zie de Focus in Twinkle 5 van dit jaar, red.], waar we sterk in geloven. Verder komt er een upgrade van PageBuilder, de drag & drop-oplossing waarmee bedrijven sites kunnen maken zonder kennis van HTML of CSS. Integraties met Amazon en Google Ads maken het daarnaast mogelijk om vanuit de Magento-omgeving te verkopen op alle marketplaces van Amazon en om campagnes aan te sturen. Ik wil ten slotte Magento Payments nog noemen, onze nieuwe betaaloplossing.’

Waarom zouden verkopers jullie als payment service provider nemen?
Allereerst is onboarden heel makkelijk, vanuit de Magento-admin. Verder bieden we daar begrijpelijke dashboards. Analysedata over betalingen liggen veelal begraven in externe systemen, terwijl ze zo belangrijk zijn voor cashflow management. Om te beginnen zijn onder andere PayPal en Braintree aangesloten bij Magento Payments, maar er zullen betaalmethoden bij komen. Magento Payments is uiteindelijk zelf geen betaalpartij, maar een gateway.’

Webshops hoeven jullie admin-omgeving straks helemaal niet meer uit?
‘We willen daar in elk geval zoveel mogelijk in onderbrengen, zoals verkopen op Amazon, adverteren in Google, payments zoals gezegd. We willen dat allemaal maximaal benaderbaar, inzichtelijk en efficiënt maken. Veel van onze gebruikers hebben geen specifieke mensen zitten op die deelfacetten en moeten zelf overal gewoon makkelijk bij kunnen. Tijd is uiteindelijk geld.’

‘Open blijft open’
Volgens Shantanu Narayen, de topman van Adobe, is Magento’s succes grotendeels te danken aan zijn open cultuur. ‘Zij drijven de innovatie’, zei hij over de honderdduizenden ontwikkelaars van de software. Adobe wil dat open karakter behouden, hield hij de Magento-community in Barcelona voor. Narayen: ‘They harness innovation. You have to recognize it. We will continuate it.’