Twinkle | Digital Commerce

Brits onderzoek naar dynamic pricing

2018-11-08
1000562
  • 0:46

De Britse overheid gaat samen met de concurrentiewaakhond Competition and Market Authority(CMA) onderzoeken hoe online retailers dynamic pricing inzetten.

De overheid, die initiatiefnemer is van het onderzoek, wil bekijken of kwetsbare consumenten juist niet de dupe worden van dynamic pricing, waarbij consumenten gepersonaliseerde prijzen voorgeschoteld krijgen door de retailers.

Juiste prijs

Met het onderzoek willen de Britse overheid en concurrentiewaakhond in kaart brengen hoe wijdverspreid dynamic pricing is en via welke media het wordt toegepast. Daarnaast willen de partijen kijken of gepersonaliseerde prijzen niet voorkomen dat consumenten juist de beste deals krijgen.

´Bedrijven mogen geen misbruik maken van technologie en klantgegevens om consumenten te benadelen´, verklaart Greg Clark, staatssecretaris voor Economie en Handel. ´Het onderzoek moet het gebruik van dynamic pricing in kaart brengen en duidelijk maken hoe de handelaars er gebruik van maken.´

Lees ook: ‘Dansen met de prijs’ (Twinkle 3 2018)