Twinkle | Digital Commerce

Auto.nl verkoopt nu één heilige koe per dag

2018-11-28
25601440
  • [nieuws]
  • 1:58

De Louwman Group slijt nieuwe en gebruikte auto’s sinds anderhalf jaar direct op Auto.nl. Dit jaar werden al honderd voertuigen aan de man gebracht. ‘We verkopen inmiddels gemiddeld een auto per dag.’

Dat zegt Martijn Bovée, general manager bij Auto.nl, tegen Autoplus. ‘We zijn vorig jaar gaan testen of er een markt is voor de online verkoop van auto's. Dat die markt er is, blijkt nu duidelijk uit onze cijfers.’ In 2017 bleef de teller steken op twaalf verkochte voertuigen, maar de groei zit er goed in. ‘Onze klanten zijn niet per se jong en zware internetgebruikers, maar vertegenwoordigen een brede afspiegeling van de Nederlandse samenleving.’

Omslagpunt

Bovée voorziet voor 2019 een ‘definitief omslagpunt’, citeert Autoplus. ‘Volgend jaar is een webshop voor auto's net zo vanzelfsprekend als die voor kleding of elektronica (…) In 2020 willen we online drieduizend auto's verkopen met maximaal tien medewerkers. Door slim gebruik te maken van techniek en automatisering, creëren we een schaalbaar businessmodel.’

Marque Joosten

Internetondernemer Marque Joosten lanceerde Auto.nl begin 2011 in een joint venture met de Louwman Group, bekend als importeur van merken als Toyota, Suzuki en Lexus. Doel was de grootste autodealer van Nederland te worden, door twintig van de best verkopende wagens nieuw aan te bieden. Aan de hand van een configurator konden bezoekers auto’s samenstellen, die via importeurs en dealers werden betrokken. Voor hen deed Auto.nl dienst als extra afzetkanaal.

Auto’s op abonnement

Nadat Joosten uitstapte maakte enig aandeelhouder Louwman er een private lease platform van voor zijn eigen stal; bezoekers kunnen tegen een vast bedrag per maand beschikken over een auto uit het merkportfolio. Wegenbelasting, verzekering, onderhoud, banden en pechhulp zijn bij het abonnement inbegrepen.

Vorig jaar besloot Louwman om van Auto.nl behalve een leaseplatform ook weer een verkoopsite te maken, van zowel gebruikte als nieuwe wagens. Pay-off: ‘Koop een auto, zoals je het wil.’ Daarbij wordt veelvuldig de vergelijking getrokken met productgroepen die populair zijn onder webshoppers.

‘Bij auto.nl koop je je auto gewoon online met het gemak waarmee je nieuwe schoenen bestelt.’

Betalen

Op Auto.nl zijn momenteel een kleine honderd nieuwe wagens te koop, daarnaast is er een veelvoud aan gebruikte modellen verkrijgbaar. Het is een selectie uit de voorraad van dealers van de Louwman Dealer Group en de Broekhuis Groep. Wie een auto bestelt krijgt een factuur via de mail om het bedrag vooraf over te maken. Met pin betalen bij ontvangst is een alternatief, op verzoek kan een financieringsregeling worden getroffen.