Twinkle | Digital Commerce

IRI: 'Wijnverkoop verschuift duidelijk naar online'

2018-10-24
1000562
  • [nieuws]
  • 1:06

Steeds meer Nederlanders bestellen wijn via internet. Uit cijfers van marktonderzoeker IRI blijkt dat supermarkten jaar op jaar minder liter verkopen, maar we zijn niet minder gaan drinken: 'Er vindt een duidelijke verschuiving naar online plaats.'

Dat zegt business insights director Sjanny van Beekveld tegen Distrifood, dat inzage in de cijfers kreeg. 'De grootste daling zit in rode wijn, maar ook rosé en mousserend staan onder druk', aldus Van Beekveld. Nederlandse supermarkten verkochten in 2016 226 miljoen liter wijn, het jaar erop 218 miljoen liter; dit jaar komt het totaal naar verwachting rond 212 miljoen liter uit. 'Witte wijn groeit nog wel, maar dit kan de daling van rood niet opvangen.'

Wijnlandschap online

Online spelers winnen aan marktterrein, concludeert IRI, dat in zijn onderzoek Jumbo.com en Plus.nl nog buiten beschouwing liet. Ah.nl, dat wél is meegenomen in de peiling, introduceerde eerder deze maand wijnproefpakketten die zowel in de schappen liggen als via de webshop besteld kunnen worden. De proefpakketten komen eveneens beschikbaar bij Ahold-zuster bol.com, die sinds enkele weken de categorie 'Wijn, bier en sterke drank' voert. Naar waarschijnlijkheid voegt later ook Twinkle100-speler Wijnvoordeel.nl zich bij het gezelschap externe verkopers dat is aangesloten bij de nieuwe productcategorie.