Twinkle | Digital Commerce

Praxis voegt community en webshop samen in nieuw platform

2018-10-12
1000562
  • 3:52

Praxis heeft sinds kort een nieuwe webshop gelanceerd. De kluswinkel kiest daarbij om community platform Voor de makers en de webshop samen te voegen. ´Mooie start waarop we verder kunnen en moeten bouwen´.

Het is inmiddels alweer ruim vijf jaar geleden dat Praxis met een click en haal af-optie de eerste koppeling tussen on- en offline maakte. De afgelopen jaren voegde het bedrijf een aantal functionaliteiten toe aan de webshop om het gebruiksgemak te verbeteren. Waaronder community platform Voor de makers. Waar klussers elkaar kunnen inspireren en helpen met bijvoorbeeld klusrecepten. ‘Een jaar of drie geleden werd besloten ontwikkeling van de website op een agile manier aan te gaan pakken’, verklaart Luuk Roestenberg, manager digital. ‘Toen bleek echter al snel dat de technische omgeving hiervoor een obstakel was. Op dat moment werd er een mooie omzet door de webshop gegenereerd en was er behoorlijk wat online kennis en kunde in huis. Het werd dus tijd voor een volgende stap: een kwalitatief hoogwaardig platform.’


De nieuwe productpagina

Een nieuwe webshop dus, waarin twee losse platforms bijeen zijn gekomen. Het oude platform bracht door veroudering ook enkele problemen met zich mee, vertelt directeur marketing Jasper van Orden. ‘De klantervaring was niet meer optimaal en de ontwikkeling van de site kostte in verhouding veel tijd. Nu hebben we een moderne website met een moderne voor- en achterkant, waardoor we sneller kunnen ontwikkelen en de klantervaring veel beter wordt. Een snellere check-out, een betere integratie tussen shop en content en een moderne look and feel. Dat in combinatie met een veel betere experience, vooral ook op mobiel, maakt dat we met deze basis gewoon goed vooruit kunnen.’ Roestenberg: ‘De oude website was technisch inderdaad erg verouderd, bevatte erg veel maatwerk en was monolithisch opgezet. Ontwikkeling aan het platform was daardoor erg inefficiënt en bugs waren moeilijk of zelfs bijna onmogelijk op te lossen. Daarbij hadden we met de Praxis webshop en onze Voor de makers community twee aparte platform die wel een likje verf konden gebruiken. Om meer te halen uit de krachtige mix die we denken te kunnen maken met de Voor de makers- en product content, en om technisch klaar te zijn voor de toekomst, is er voor gekozen om Voor de makers en de Praxis webshop samen te voegen op een nieuw, via moderne technieken opgezet platform dat klaar is voor de toekomst.’

Platformen konden wel een likje verf gebruiken

´Betere mix´

Het nieuwe platform van Praxis staat dus en is een product dat steeds verder door kan ontwikkelen. Maar wat merkt de klant er van, als hij door de webshop van Praxis surft? Roestenberg: ‘Het ontwerp van de website is vernieuwd om zo onze Voor de makers-propositie nog beter online te kunnen uitdragen. Er is gefocust op kwaliteitsverbetering van basisfunctionaliteiten en er is nu ook een betere mix van product- en soft content. Daarnaast is het nu makkelijk om te zien bij welke winkels producten op voorraad zijn en er is real time inzicht in die voorraad. Verder hebben we nu meer opties omtrent het voeren van promoties en makkelijk op te maken landing pages.’ Van Orden vult aan: ‘Met name de check out is fors verbeterd en ook de ervaring op mobiel. We zijn er overigens nog niet. Nu gaan we verder door ontwikkelen om de klantervaring naar een nog hoger niveau te brengen.’ Roestenberg: ‘Dit is inderdaad pas het begin. We zijn alweer hard bezig om de website nog completer en gebruiksvriendelijker te maken.’


Het vernieuwde winkelmandje

Daling frustratie, stijging joy

De nieuwe website is nog maar even online, toch zien ze bij Praxis al meteen resultaat. ‘Vooral op het gebied van conversie, traffic en omzet’, vervolgt Roestenberg. ‘Uit een onafhankelijk onderzoek, waarbij we een groot aantal respondenten scenario’s hebben laten volgen op de oude en nieuwe website en de resultaten hebben gemeten via mouse tracking, eye tracking en neuro insights via EEG (Methode om hersenactiviteit te meten, Red.), blijkt dat er een daling is van frustratie en een stijging van joy op de nieuwe website.’ Van Orden: ‘Dit in combinatie met de nieuwe traffic kanalen die we aan het ontsluiten zijn en de inzichten die we hebben en gebruiken om ook het offline verkeer te meten, zorgt nu al voor een explosieve stijging van ons verkeer en conversie. Doordat we online en offline steeds beter aan elkaar kunnen knopen, maken we andere beslissingen. Juist die inzichten zijn cruciaal voor een omnichannel retailer.’

Optimaliseren

Met het nieuwe Praxis-platform denkt de retailer klaar te zijn voor de toekomst, zeker omdat het optimaliseren van het platform feitelijk nog moet beginnen, vervolgt Van Orden. ‘De menu structuur en ook search zullen we nog verder beet gaan pakken. Door data gedreven te werken, halen we de onderbuik eruit. Verder gaan we werken aan personalisatie, betere (product)content en nieuwe content om klanten verder te helpen. Ook kunnen we onze offline en online data nu meten en gebruiken in onze hele digital marketing aanpak. We weten dat veel mensen zich online oriënteren, maar toch nog graag in de winkel kopen.’