Twinkle | Digital Commerce

Webshopovernames.nl: ‘Handel in online verkoopaccounts groeit’

2018-09-18
1000751
  • [nieuws]
  • 1:57

De interesse in verkoopaccounts op online platforms als Amazon en bol.com neemt toe. Steeds meer ondernemers richten zich puur op verkoop via deze shop in shop accounts, in plaats van het opzetten van een eigen shop.

Dat zegt Sander Scholten, mede-oprichter van WebshopOvername, tegen Twinkle. Hij verwacht dat de omzet die via dergelijke accounts verloopt, de komende tijd toeneemt. ‘Dat zie je al in de VS, waar bovendien de handel in deze accounts nu gangbaar is. Naarmate het belang ervan in Nederland toeneemt, verwacht ik ook dat wij meer overnames van deze accounts gaan faciliteren. Een aantal overnames hebben we al op deze wijze bemiddeld, momenteel staat er ook een Fulfilment By Amazon-account aangeboden op ons platform.’

Markt is vol

Ondertussen is het voor webwinkels zelf dringen geblazen op de markt: er is een overschot in Nederland, concludeerde het Groningse Dataprovider onlangs. Het bestaan van ruim 80.000 webshops komt omgerekend neer op een dekking van slechts 214 Nederlanders per webwinkel. Ook WebshopOvername voelt die ontwikkeling en ziet zich genoodzaakt klanten te selecteren: meer dan de helft van het overnameaanbod wordt zelfs afgewezen. Scholten: ‘Het gaat vaak om de verhouding tussen de vraagprijs en de geboekte resultaten. Voor partijen die een forse vraagprijs hanteren, maar weinig winst maken of met hoge voorraden zitten, wordt het natuurlijk lastig.’

Wel niche, geen fashion

Vaak blijken vooral niche webshops gewilde overnamekandidaten: partijen die zich echt op één specifiek product richten. ‘Tangen, bijvoorbeeld. Webwinkels in fashion vinden juist doorgaans het moeilijkst een nieuwe eigenaar. Grofweg één op de vier webwinkels in Nederland is actief in fashion, het zijn er echt heel veel. Dat brede aanbod maakt een overname lastiger, maar ook kunnen ze zich met hun assortiment vaak lastig onderscheiden, omdat ze in de meeste gevallen moeten terugvallen op de bekende merken. Denk aan kinderkledingshops.’

Afhankelijkheden

De meest interessante webwinkels voor overname zijn degene met de minste afhankelijkheden, benadrukt Scholten. ‘Stel dat een webwinkel in hoge mate moet investeren in AdWords, dan is die afhankelijkheid vrij fors, de marges zijn lager.’ Het meest in trek zijn webwinkels die een eigen merk hebben, beschikken over een exclusief recht op de distributie van eigen producten of het merendeel van hun verkeer direct, via een nieuwsbrief of via organische zoekresultaten ontvangen.

Lees ook: ‘Verhoog de waarde van je webwinkel' (Twinkle 7-2017)