Twinkle | Digital Commerce

Nederland aan kop in online boodschappen

2018-09-19
1000562
  • 1:24

Vorig jaar deed 29 procent van de Nederlanders hun boodschappen online. Daarmee staat ons land procentueel gezien aan kop in Europa. Bij runner up Verenigd Koninkrijk was dat percentage 28 procent.

Dat blijkt uit cijfers van het CBS. Daaruit komt naar voren (zie tabel) dat vooral in de laatst paar gemeten jaren het percentage flink is gestegen. In 2015 deed 16 procent van de Nederlanders hun boodschappen nog online. Het is voor het eerst sinds de meting dat het Verenigd Koninkrijk niet aan kop staat in de lijst.


Het gemiddelde aandeel consumenten dat in Europa de boodschappen via het internet doet, ligt op 14 procent. Het aandeel in Nederland is dus meer dan een verdubbeling.

Top vijf

In 2017 kocht 57 procent van de inwoners van de Europese Unie goederen of diensten via het internet. In Nederland lag dat percentage een stuk hoger: 79 procent. Daarmee bezet ons land de vijfde plek in de lijst met landen binnen de Europese Unie met het grootste aandeel online shoppers. Het Verenigd Koninkrijk, Zweden, Denemarken en Luxemburg bezetten de top vier.

Verdrievoudiging

Uit de cijfers van het CBS komt naar voren dat de productgroep kleding of sportartikelen het populairst is onder Europeanen. Het percentage Nederlanders dat artikelen uit die productgroep bestelde, verdrievoudigde in de afgelopen tien jaar. In 2007 was dit percentage 19 procent, in 2017 57 procent. Alleen in het Verenigd Koninkrijk was dat aandeel groter: 61 procent.

Meer cijfers over online shopping worden morgen bekendgemaakt in de nieuwe Thuiswinkel Markt Monitor.

Benieuwd naar de omzetten van online retailers in 2017? Vanaf morgen is de nieuwe Twinkle100 verkrijgbaar.

Lees ook:
Albert Heijn Online: in technologie zit innovatie’ (Twinkle 07-09-2018)
Online boodschappen: liever bezorgen dan afhalen’ (Twinkle 10-07-2018)