Twinkle | Digital Commerce

Het redesign van … FietsUniek

2018-09-27
1000562
  • 3:20

E-commerce organisaties vertellen over hun nieuwe websitedesign. Wat is er veranderd, vergeleken met de oude site? Wat zijn de verwachtingen? Was het geplande budget toereikend? En welke lessen heeft het project opgeleverd? Voor deze make-over sprak Twinkle met Sebastiaan Ruigrok, marketingmanager van FietsUniek.

Kun je kort vertellen over de online geschiedenis van FietsUniek?

‘FietsUniek is in 2010 opgericht als een online prijsvechter in de fietsenbranche. Om een stevige positie in de markt te kunnen veroveren, geloven wij erin om ons te onderscheiden op het gebied van service in plaats van op prijs. Daarom openden wij al in 2015 onze eerste fysieke winkel. We merkten dat de combinatie van ons grote online bereik en onze lokale winkel erg goed werkte. Vanuit de gehele regio, maar ook ver daarbuiten, kwamen de mensen langs om toch even die ene fiets te “voelen” en om advies te vragen. Ook konden we op deze manier dealer worden van A-merken als Batavus, Cortina en BSP. Dat smaakte naar meer, dus openden wij vorig jaar mei ons Experience Center op een centrale plek in de Randstad. Het betreft een winkel van 1.200 vierkante meter in Hillegom, waar de klantbeleving op de eerste plek staat. Dit realiseren we onder andere door ruime openingstijden; klanten kunnen zeven dagen per week bij ons terecht. Daarnaast hebben we een ervaren team van echte fietsexperts, een ruim aanbod voor het hele gezin en uiteraard een professionele werkplaats voor service en onderhoud. Zo werd FietsUniek een omnichannel bedrijf.’

Waarom een nieuwe site?

‘Om de omnichannel strategie te kunnen uitrollen, was een nieuw e-commerce platform nodig - gebouwd op Magento 2 - dat we konden ERP-systeem NetSuite en aan ons kassasysteem in de winkel. Alleen op deze manier kunnen we onze klanten op elk kanaal dezelfde ervaring bieden. Daarnaast bieden zowel Netsuite als Magento 2 ons de mogelijkheid om onze groei door te kunnen zetten. Netsuite zorgt er bijvoorbeeld voor dat we schaalbaar blijven voor wat betreft orderbehandeling en administratie. Ook geeft het realtime inzicht in alle soorten data, die we vervolgens weer kunnen inzetten om zo sneller en efficiënter te kunnen groeien. Tegelijkertijd biedt Magento 2 ons alle mogelijkheden om de online performance te verbeteren.’

Is alleen het ontwerp van de website gewijzigd of zijn er functionaliteiten aan toegevoegd?

‘Onze huisstijl is eigenlijk hetzelfde gebleven, ook omdat we vorig jaar al een redesign hebben doorgevoerd. Onze focus lag deze keer op het verbeteren van het gebruiksgemak met duidelijke navigatie. Maar ook het toevoegen van relevante filters, een slimme zoekbalk, uitgebreide productspecificaties, en het integreren van een snellere laadtijd en een eenvoudige checkout zijn enkele voorbeelden hiervan. Daarnaast moet de online vindbaarheid een boost krijgen.’

Wat zijn de verwachte verbeteringen van de nieuwe website?

‘We verwachten veel vooruitgang in onze conversie, een hogere orderwaarde en een verbetering van onze vindbaarheid. Daarnaast willen we graag zien dat de juiste traffic naar de winkel wordt geleid, want daar liggen de conversie en orderwaarde nog hoger.’

Is de website extern of intern ontwikkeld?

‘Het hele omnichannel traject is door zowel diverse externe bedrijven als bij ons intern ontwikkeld.’

Is het geplande budget overschreden?

‘Ja, dat is overschreden, maar wel binnen de perken.’

Wat zijn achteraf gezien de lessen?

‘Voordat we aan dit project begonnen wisten we dat de transitie van een multichannel bedrijf naar een volwaardige omnichannel speler de grootste uitdaging zou worden. Achteraf gezien is dit ook wel zo gebleken. Want hoe goed je het traject van te voren ook uitdenkt en begeleidt, er blijven altijd wel factoren bestaan waar je geen rekening mee gehouden hebt of die toch anders uitpakken dan we vooraf hadden bedacht. Wat dat betreft is dit een leerschool geweest voor iedereen binnen het bedrijf.’

Welke nieuwe stappen wil FietsUniek in de nabije toekomst nemen met de nieuwe website?

‘Er is dankzij dit project een stabiele basis neergezet die ons de mogelijkheid biedt om verder te groeien als bedrijf. We zijn al continu bezig met optimaliseren. Daarnaast willen we ons nog meer gaan richten op de ultieme klantbeleving. Om dat doel te bereiken gaat data driven marketing een belangrijke rol spelen. Ook staat er nog een groot project op de planning om ons serviceniveau naar een nóg hoger niveau te tillen. Daar mag ik helaas nog niet te veel over vertellen. Daarvoor raad ik iedereen aan om ons goed in de gaten te blijven houden.’