Wereldwijd wordt ongeveer een derde van alle consumentenelektronica online verkocht. Europa blijft daarop achter, met een aandeel van 25 procent.
Dat blijkt uit onderzoek van GfK. Hoewel het aandeel is toegenomen ten opzichte van 2015, toen nog 21 procent, loopt de Europese online markt in consumentenelektronica dus nog wel wat achter. Volgens het onderzoeksbureau komt dit doordat nog niet alle categorieën even populair zijn in Europa.
China
Voorloper op het gebied van online elektronicaverkopen is Azië, met name door China, met een aandeel van boven de 30 procent. Ondanks de internetpenetratie van 55 procent in dat land. In de meeste landen ligt dit percentage op 80 procent of hoger. GfK verwacht dat het aandeel in China nog verder zal toenemen. Het land investeert namelijk in infrastructuur waardoor het internetverbruik naar verwachting zal oplopen.
Vooruitblik
Eerder dit jaar publiceerde GfK een vooruitblik (onderaan artikel) op de Europese elektronicaverkopen. Dit ging over de totale verkopen, dus niet alleen online. Hieruit bleek een verwachte salesplus in elf van de achttien gemeten Europese landen. Oekraïne(11,9 procent) en Rusland(20,5 procent) zijn naar verwachting de hardste stijgers. Nederland behoort niet tot de groeiers. Het bureau verwacht een daling van 0,7 procent.
Er is op dit moment 0 keer gereageerd op:
Europa achterblijver online verkoop elektronica
Je kunt niet meer reageren op dit artikel.