Twinkle | Digital Commerce

Instagram marketing: ook voor minder sexy niches

2018-08-28
1000562
  • 6:18

Instagram heeft de afgelopen jaren veel terrein gewonnen in het digitale landschap. De kracht van het platform: geen tekst, maar beeld. Foto’s kijken immers gemakkelijk weg en spreken beter tot de verbeelding dan een paar honderd woorden.

Tekst: Joep Franssen

Dit platform heeft goed ingespeeld op de hedendaagse aandachtseconomie: we hebben maar een beperkte hoeveelheid aandacht die efficiënt verdeeld moet worden over talloze niet al te zware handelingen. Instagram is een buitenkansje voor de creatieve ondernemer, zou je zeggen. Echter, veel bedrijven zetten dit platform nauwelijks in als marketingkanaal. Hoe komt dat en hoe kun je Instagram marketing toepassen voor jouw bedrijf?

Wat is Instagram marketing?

Veel ondernemers hebben de indruk dat Instagram alleen onder de jonge doelgroep zeer in trek is en zich dus niet goed leent voor bedrijven. Zij kunnen zich nog wel voorstellen dat een kledingmerk gemakkelijk via Instagram de jonge doelgroep kan bereiken. Echter, dat Instagram ook meerwaarde kan bieden voor bijvoorbeeld een webwinkel die zich richt op de verkoop van boeken voor ondernemers, kunnen veel ondernemers zich minder goed inbeelden.

Voorbeeldcase: Instagram marketing voor een webshop die boeken verkoopt? Hoe werkt dat?

Zodra een social media kanaal in opkomst is, kijken bedrijven vaak eerst de kat uit de boom. Ze hebben de expertise niet, zijn pessimistisch over de potentie of ze zijn simpelweg te lui om kansen te willen zien. Dit geldt ook voor Instagram. Ondanks het feit dat dit platform al geruime tijd bestaat, zie je zelden webwinkels die het inzetten in hun online marketing strategie. Omdat de kansen voor het oprapen liggen, heb ik hieronder een voorbeeldscenario geschetst van een ietwat 'saaie' webwinkel gericht op verkoop van ondernemersboeken waarin Instagram een waardevolle toevoegingen zou kunnen zijn bij het vinden en in contact komen met potentiële klanten.

Uitgangssituatie

Je hebt een Instagram account aangemaakt, je profiel volledig ingevuld, een passend logo en beschrijvend tekstje toegevoegd en de link naar je website toegevoegd. Kortom, het Instagram account oogt professioneel en de informatie is volledig. Idealiter heb je ook al een aantal Instagram vrienden of klanten gevraagd je account te volgen, zodat deze actief oogt. Daarnaast doe je er goed aan om op z’n minst vijf à zes foto’s te hebben gedeeld met een persoonlijke lading.

De bezoeker moet de indruk krijgen dat het bedrijf een menselijk karakter heeft en hij zich ermee kan identificeren. Kortom, maak een paar creatieve foto’s van wat teamleden en zet er een beknopt maar persoonlijk leuk verhaal bij. Het creëeren van een persoonlijk karakter is waar Instagram voor bedoeld is. Een paar stockfoto’s op je kanaal zetten, gaat een ronddwalende Instagram gebruiker niet overtuigen om je te contacteren. Het platform dient een meer persoonlijk karakter dus zorg dat je je daarop aanpast. Door een paar stockfoto’s kijkt iedere mainstream user tegenwoordig heen en zal bovendien geen gevoel van vertrouwen bij hem of haar opwekken.

Instagram InstaStories

Het is belangrijk om ook gebruik te maken van Instagram InstaStories, om zo jouw bedrijf nog persoonlijker en toegankelijker te presenteren. Met Instagram InstaStories kun je een foto of video in jouw Story plaatsen die dan 24 uur lang te bekijken is voor jouw vrienden. Sinds het uitrollen van Instagram InstaStories in 2016 is het een belangrijk onderdeel van Instagram geworden, dat je zeker niet onbenut moet laten. Bij het gebruik van InstaStories als ondernemer in een niche branche kun je denken aan het geven van een kijkje achter de schermen, of het organiseren van winacties via je Story. Gebruik hierbij zoveel mogelijk bewegend beeld, zoals gifjes of video’s. Stilstaande beelden worden snel saai en trekken minder de aandacht.

InstaStories zijn een ideale manier om potentiele klanten meer te betrekken bij je bedrijf. Mensen vinden het leuk om niet alleen het eindresultaat van een product te zien (bijvoorbeeld een boek), maar ook hoe dit gemaakt wordt. Een Story is hiervoor de ideale manier. Je kunt bijvoorbeeld het hele proces om een taart te maken in je Story zetten. Vervolgens kunnen mensen die je Story zien, dit hele proces achter elkaar bekijken. InstaStories zijn hiervoor geschikter dan gewone posts. Als je het hele proces in gewone Posts zou willen laten zien, zou dit overkomen als spam.

Case: een webshop gericht op boeken voor ondernemers

Om de boodschap zo concreet mogelijk te maken, heb ik als voorbeeld een webshop genomen waar boeken worden verkocht die ondernemers kunnen helpen bij het starten en uitbouwen van hun bedrijf. Het Instagram account is aangemaakt en in de basis goed geoptimaliseerd. Het oogt persoonlijk en er is een beetje activiteit (wat volgers zoals vrienden en klanten) en er zijn een paar persoonlijke foto’s geplaatst (bijvoorbeeld van medewerkers van de webshop met een leuk verhaaltje). Vergeet niet om ook regelmatig een Story te posten. Dit laat zien dat je actief bent op Instagram en geeft je volgers of bezoekers van je profiel een goede indruk van je bedrijf. Probeer zoveel mogelijk om authentiek over te komen via InstaStories. Dus geen overdreven ontworpen banners, maar liever foto’s die je bewerkt met Instagram zelf.

Vervolgens begint het echte werk. Het account staat, maar hoe vind je die klanten nou. Hieronder een simpel en concreet stappenplan:

Stap 1

Gebruik de Instagram zoekfunctie en bedenk een aantal relevante problemen die jouw potentiële klanten kunnen hebben. Of, bedenk wat voor berichten jouw potentiële doelgroep plaatst op moment dat ze potentieel interessant voor je worden.

Antwoord: de kans is groot dat mensen die net een bedrijf gestart zijn, op zoek zijn naar boeken waarmee ze meer leren over ondernemen. Kortom, jouw potentiële klanten dus. Naar alle waarschijnlijkheid gebruiken zij hashtags als ‘#kvk #kamervankoophandel #startup #ondernemer’ en ga zo maar door. Zoek gerust eens op de zoekterm #kvk en je ziet tal van net begonnen jonge ondernemers verschijnen die hun pad nog moeten uitstippelen. Kans is groot dat ze op zoek zijn naar nuttige boeken..

Sorteer op de meest recente berichten.

Stap 2

Benader deze doelgroep. Zodra iemand net naar de Kamer van Koophandel geweest is en een foto plaatst op Instagram met een tekst als ‘Yes! Vandaag ingeschreven bij de KVK’, dan kan je hier slim op reageren met bijvoorbeeld: ‘Succes met je bedrijf in x (product/dienst). Ik denk dat dit boek X voor jou erg interessant kan zijn. Het beschrijft goed oplossingen en problemen uit de niche waar jouw bedrijf zich op richt.’

Stap 3

Like de berichten van de potentiële doelgroep. Mensen zullen hier een notificatie van krijgen en daarna vaak het profiel bekijken dat het geliket heeft. Kortom, zij zullen jouw profiel bekijken: gratis reclame.

Stap 4

Kans is groot dat enthousiaste starters die gecharmeerd zijn van je reactie, naar je toe zullen gaan om het boek aan te schaffen. Weinig moeite, snel verdiend. De twijfelaars zullen wel een kijkje nemen op je profiel en vervolgens besluiten of ze hier dusdanig door aangetrokken worden dat ze wellicht contact opnemen. Kortom, het is belangrijk dat je eigen profiel ook aantrekkelijk en persoonlijk oogt.

Deze techniek is uitvoerbaar voor heel veel ondernemers. Marketingbureaus en dergelijke kunnen dit uiteraard ook doen.

Nog meer uit Instagram halen met IGTV

Onlangs kwam Instagram met een nieuw idee: IGTV, oftewel Instagram Television. IGTV lijkt in veel op YouTube, maar bij IGTV zijn alle video’s verticaal. Bovendien heeft IGTV het unieke bereik van Instagram mee. Dit kan voor ondernemers een voordeel zijn, want met IGTV kun je dus meer de diepte in gaan en mensen echt iets vertellen of laten zien. Je zou dit als ondernemer ook op YouTube kunnen doen. Echter, op YouTube wordt gezocht op onderwerp. Het is daarom heel lastig om zomaar gevonden te worden. IGTV is als onderdeel van Instagram daarom veel interessanter en een unieke mogelijkheid. Je kunt mensen op een toegankelijke manier laten kennismaken met jouw bedrijf of jouw producten via video’s. Deze video’s kunnen langer zijn dan InstaStories, die maar maximaal vijftien seconden duren. IGTV is daarom een trend waar je als ondernemer op moet gaan letten, en zo mogelijk moet benutten.

Onthoud: het is niet zo dat alle technieken direct geld of klanten zullen opleveren. Creatief zijn is de sleutel. Het is iets dat je opbouwt. Hoe meer je actief bent op Instagram, des te meer mensen je zullen leren kennen en hoe eerder ze - bewust of onbewust - voor jouw product of dienst zullen kiezen.

Joep Franssen is oprichter van WebNexus.