Twinkle | Digital Commerce

Lesara: 'grote voorraden vooraf inkopen inefficiënt en ouderwets'

2018-06-22
1000562

In de sterke Duitse online fashion markt, met concurrerende partijen als H&M, Zara en About You, probeert Lesara via agile retail zijn plek te vinden. 'We vinden dat fashion veel sneller en slimmer moet kunnen.'

Dat verklaart Josh Lund, Regional Head Northern Europe bij Lesara in gesprek met Twinkle. ‘Het idee dat bedrijven grote voorraden vooraf inkopen, vinden wij erg inefficiënt en ouderwets. Ons belangrijkste speerpunt is om trends snel te ontdekken door te kijken naar wat onze klanten willen en wanneer ze het willen.'

Door die manier van werken kan Lesara de tijd tussen het ontwerpen van kleding en het versturen ervan een stuk inkorten. Het bedrijf neemt daarvoor ongeveer tien dagen de tijd. Terwijl een concurrent als H&M daar ‘twee tot drie maanden’ over doet. ‘Daardoor kunnen we veel meer producten aanbieden op onze site’, verklaart Lund. ‘We hebben jaarlijks ongeveer 100.000 artikelen online terwijl bijvoorbeeld Zara ongeveer 11.000 artikelen in het assortiment heeft. Door die methode zetten we dagelijks ongeveer veertig nieuwe producten online terwijl de concurrentie dat misschien twee keer per week doet.’

Commercial

De mode prijsvechter, sinds 2015 actief in ons land, zet ook in op een verdere uitbreiding van zijn Nederlandse klantenbestand en naamsbekendheid. Dat doet onder meer door een tv-commercial en offline aanwezigheid in ons land. ‘Ook staat personal shopping hoog op ons lijstje, we willen in staat zijn om onze Nederlandse klanten zo goed mogelijk te helpen, onder meer door onze Lesara shopping app’, aldus Lund.

Lesara app

De shopping applicatie is een belangrijke troef voor de fashion-discounter. Ongeveer driekwart van de omzet van de e-tailer wordt via het mobiele kanaal gerealiseerd. ‘Mobiel is heel belangrijk en wordt steeds belangrijker in online shopping’, vervolgt Lund. ‘We hebben een team van collega's die zich bezighoudt met het verbeteren van de app.’

Nieuwe kansen

Groei en verbeterde klantervaring zijn op dit moment de speerpunten bij Lesara. Toch is de e-tailer, die de afgelopen jaren veel investeerde in nieuwe markten, op zoek naar nieuwe kansen. ‘We hebben goed zicht op de toekomst en waar we met Lesara naar toe willen. In de nabije toekomst willen naar tenminste één nieuwe markt uitbreiden.’

Maatje meer

Afgelopen jaar lanceerde het bedrijf webshops in België, Zweden en Denemarken. In Nederland biedt Lesara sinds kort ook fashion aan voor vrouwen met een maatje meer. Ook laat Lesara een nieuw distributiecentrum in Erfurt bouwen. Een locatie die straks goed is voor de verwerking van 85.000 pakketjes per dag en die voor 200 nieuwe banen zorgt.