Twinkle | Digital Commerce

Intergamma naar 94 miljoen euro online omzet

2018-05-23
980555
  • [nieuws]
  • 1:16

De online omzet van Intergamma nam het afgelopen jaar met de helft toe naar 94 miljoen euro. Volgens het doe-het-zelf-concern ligt de omnichannelstrategie daaraan ten grondslag.

De totale consumentenomzet over 2017 komt uit op 1.693 miljoen euro; de genormaliseerde EBITDA steeg daarbij met 9 procent tot 131 miljoen euro. 'E-commerce is een van de belangrijkste groeimotoren van Intergamma', verklaart het bedrijf in een persbericht. Intergamma investeerde de afgelopen jaren stevig in zijn online kanaal; in februari werden daar nogmaals tientallen miljoenen euro's voor uitgetrokken.

Online integratie

Het is het vierde jaar op rij dat Intergamma omzetstijging rapporteert. Het aandeel van online omzet daarin is in dat tijdsbestek toegenomen van één procent naar een ruime vijf procent in 2017. De afwachtende houding van de doe-het-zelf-sector ten opzichte van online verkoop behoort tot het verleden. Intergamma concentreert zich op het verbinden van kanalen en plukt daar de vruchten van; Hubo en Multimate stapten kortgeleden ook in online verkoop.

Uitkoop Van Neerbos Groep

Ondertussen gaat het er achter de schermen van Intergamma roerig aan toe, zo blijkt uit een claim die franchisenemer Bourrelier Group volgens het FD vorige week neerlegde bij het bedrijf. Via die weg eist Bourrelier Group teruggave van door Intergamma ingehouden kortingen en inkoopbonussen aan franchisenemers. Met het geld wilde Intergamma de uitkoop van de Van Neerbos Groep bekostigen; daarmee komen 156 van de 386 filialen terug in handen van Intergamma.