Ze pretenderen zonnebrillen en kleding van dure merken te verkopen, vaak voor een lage prijs. Maar als het product is betaald, begint het lange wachten. Vaak met excuses en bedrog als gevolg. Deze foutieve webshops zijn een plaag en kosten consumenten veel geld. Zo ondervond de Consumentenbond.
De bond heeft zo'n 2.000 foutieve webshops geregistreerd, daarvan zijn er nu 850 door de providers uit de lucht gehaald. Dat lijkt misschien een fors aantal, maar volgens de Consumentenbond is dit slechts het topje van de ijsberg. Naar schatting zijn er zo'n 25.000 tot 35.0000 malafide webshops die zich op Nederland richten, tegenover 90.000 bonafide webwinkels.
Vergeten domeinnaam
De nepshops maken vaak gebruik van vernuftige praktijken: ze sporen vaak bestaande, ongebruikte domeinnamen op. Dat werkt vaak zo: wie een webshop wil beginnen, moet zich bij een zogeheten 'registrar' registreren, een partij die de website host. Die registratie moet ieder jaar worden verlengd. Doe je dat niet, dan kan een ieder het domeinnaam overnemen, en dat is precies hoe de criminelen te werk gaan. De Consumentenbond kwam op die manier ook veel vreemde webshopnamen tegen, zoals kerkinassen.nl.
Registrars
Uit het onderzoek van de bond blijkt dat 92 procent van de malafide webwinkels bij slechts vier registrars waren aangemeld: Public Domain Registry(PDR) uit India, GoDaddy uit Amerika, 1API uit Duitsland en Registrar.eu uit Europa. De lijst met 2.000 domeinnamen heeft de bond doorgespeeld naar de Stichting Internet Domeinregsitratie Nederland (SIDN) en twee van de registrars: 1API en Registrar.eu. Die haalde vervolgens 850 domeinnamen uit de lucht. De SIDN is nog in overleg met de twee andere registrars om de overige domeinnamen offline te halen.
Het onderzoek is onderdeel van de Digitaalgids mei/juni 2018 en is gratis aan te vragen.
Hierbij komt ook nog dat veel van de 'geregistreerde' webwinkels helemaal niet actief is. Er moet dus nog heel wat kaf van het koren worden geschut. Zie ook ons onderzoek http://www.emmaretail.nl/resultatenwebwinkelonderzoek/
Mooi onderzoek en goed dat het gebeurt. Er zijn inderdaad veel nepwebwinkels die op oude domeinen zitten. Ook het meldpunt internet oplichting is erg actief in het offline halen van die webwinkels.
Toch denk ik dat deze webwinkels niet de meeste schade veroorzaken. Er zijn ook heel professionele webwinkels in omloop die niet van bonafide partijen te onderscheiden zijn. Soms zelfs met offline winkel.
Deze partijen leveren de eerste maanden netjes hun producten onder de marktprijs, doordat ze door inkoop in het buitenland en gebruik makend van de regels voor "intracommunautaire levering" geen BTW betalen over de inkoop. En die vervolgens ook niet afdragen over de verkoop.
Die webwinkels leveren veel meer schade op voor de maatschappij. Enerzijds doordat ze geen belasting betalen, anderzijds omdat ze de laatste maanden niks leveren.
Enkel focussen op de kwantiteit kan averechts werken, helemaal omdat consumenten dan denken dat je een nepwebwinkel heel eenvoudig herkent. Soms is dat zo, soms ook niet.
Dat neemt niet weg dat beide vormen van misbruik aangepakt moeten worden. Doe je dat niet dan durft de consument enkel nog bij de Bols en CoolBlues te bestellen, wat slecht is voor de MKBer.
Een goede zaak van de Consumentenbond. Helaas bestaan er toch nog veel malafide webshops. Deze zijn gelukkig vaak makkelijker te identificeren dan gedacht, vooral wanneer consumenten letten op de volgende zaken:
- Is de verkopende partij identificeerbaar? Vind je naast een bezoekadres, een KvK registratie en een BTW-nummer, dan is dit een goed teken
- Wordt de prijs helder gecommuniceerd? Een betrouwbare prijsindicatie bevat een eenduidige prijs, met duidelijkheid over de BTW en verzendkosten
- Is er een gesloten leveringstermijn? Zinnen als "levertijden zijn niet bindend" in kleine lettertjes zijn verdacht
- Slechte beoordelingen Als je bij een snelle zoektocht op internet veel negatieve reviews leest, is dit geen goed teken
- Controleer de echtheid van het keurmerk Soms worden keurmerken helaas onterecht getoond. Kijk daarom op de website van het keurmerk of de winkel geldig gecertificeerd is
Tim Heinen Trusted Shops
Ach, gewoon ff nadenken. Is het té goedkoop dan kan er een adder onder het gras zitten. Gewoon de naam webshop+"ervaring " googelen en dan weet je het vanzelf
Jammerlijk dat dit nog steeds gebeurd, fijn dat er partijen zijn zoals Afterpay, Billink en dergelijke, zodat de consument eerst het product ontvangt, alvorens ze het dienen te betalen.