Twinkle | Digital Commerce

Nederlanders geven 1,5 miljard euro uit bij Europese webshops

2018-05-24
1000562
  • 0:55

Nederlandse consumenten hebben vorig jaar ongeveer anderhalf miljard euro besteed bij buitenlandse webshops in de Europese Unie. Dat meldt het CBS.

In het laatste kwartaal kwamen die uitgaven neer op 426 miljoen euro. Niet eerder kwamen de uitgaven in een kwartaal boven de 400 miljoen uit. (zie grafiek). In eerdere kwartalen in 2017 waren de Nederlandse consumentenuitgaven bij buitenlandse webshops in de Europese Unie respectievelijk 339(Q1), 388(Q2) en 354(Q3) miljoen euro.

Het bureau baseert de cijfers op belastingaangiftes van Europese webwinkels. Die webwinkels zijn verplicht om aangifte te doen wanneer zij meer dan honderduizend euro verkopen aan Nederlandse consumenten. Het onderzoek naar de cijfers is gebaseerd op een methode die nog in ontwikkeling is, waardoor definitieve cijfers nog niet te garanderen zijn.

China

Uit een onderzoek van GfK in opdracht van Thuiswinkel.org en in samenwerking met PostNL bleek vorige maand dat Nederlanders het liefst over de grens shoppen bij Chinese webshops. Zij hebben een aandeel van 30 procent in de crossborder uitgaven, die vorig jaar stegen tot 817 miljoen euro.