Twinkle | Digital Commerce

'Appie Tomorrow': Albert Heijn over 2025

2018-05-23
1000562
  • [reportage]
  • 2:10

Welke technologische ontwikkelingen zien we in 2025 groot terug in de retail? Wat is de impact van de sterke groei in online marktplaatsen en services op het aanbod aan klanten? Zomaar een greep uit de vele vragen die Albert Heijn aan de kaak stelt in de nieuw verschenen toekomstverkenning ‘Appie Tomorrow’.

Op 5 juli 2017 organiseerde de Zaanse grootgrutter een symposium waarbij diverse thema’s rondom het boodschappen doen anno 2025 aan bod kwamen en het bedrijf in gesprek ging met onder meer leveranciers, journalisten en de eigen winkelmedewerkers. Retailexpert Rupert Parker Brady vertaalde de resultaten daarvan in een publicatie aan de hand van een zestal categorieën: duurzaamheid, klantrelaties, technologie en data en de arbeidsmarkt, voedingsmiddelen en manier winkelen.

Dialoog

Dat leverde genoeg stof voor de bundel, die gepresenteerd werd bij boekhandel Scheltema in Amsterdam. Daar werd de veelkoppige discussie nog eens dunnetjes overgedaan, met als tafelgasten onder meer Parker Brady, hoogleraar Kitty Koelemeijer en Albert Heijn-ceo Wouter Kolk.

Verdeeldheid

Over de vraag hoe de foodsector er over zeven jaar uitziet, blijken de meningen aardig verdeeld: zo zijn de aanwezigen verschillende meningen toegedaan over de populariteit van spraakbesturing, de rol van techplatforms in de branche en het aandeel van e-commerce daarin. Van het publiek denkt bijvoorbeeld zestig procent de boodschappen tegen 2025 online te bestellen; 33 procent zegt de supermarkt te blijven bezoeken, 7 procent verwacht rechtstreeks bij de producent in te kopen. 'Over zeven jaar denken we veel minder in kanalen, dan bestellen we bij 'Albert Heijn', ongeacht via welk verkooppunt', schetst Koelemeijer.

Beginpunt

Het doel van ‘Appie Tomorrow’ ligt vooral in het stellen van vragen, niet in het presenteren van antwoorden: ‘Dit boek is voor Albert Heijn niet het eindpunt van een dialoog, maar het beginpunt’, vindt Kolk. Het bedrijf noemt in de bundel dan ook geen concrete doelstellingen voor 2025. Bekend is wél het voornemen de totale online verkopen van Ahold Delhaize tegen 2020 op te schroeven naar een kleine vijf miljard euro.

De komende tijd blijft de aard van de boodschappenmarkt in 2025 ook voor de nummer 5 van de Twinkle100 tot op zekere hoogte koffiedik kijken, valt te concluderen uit de discussie over de diverse thema's. Dat Albert Heijn daarbij graag een vinger in de pap houdt, moge duidelijk zijn: 'We zijn echt nog maar voor 1 procent begonnen aan onze ambitie voor de toekomst', aldus Kolk.

Food & E-commerce
Online boodschappen staan centraal in Food & E-commerce, een congres dat Twinkle op 5 juni organiseert met Distrifood. Op het programma in Utrecht staan sprekers van onder andere Plus, Picnic, GfK, bol.com, de Rijksuniversiteit Groningen, Wijnvoordeel en Stockon.