Twinkle | Digital Commerce

Amazon verdwijnt van Google Shopping

2018-05-09
1000562
  • [nieuws]
  • 1:04

Het aanbod van Amazon is in de Verenigde Staten niet langer zichtbaar op Google Shopping. Of het om een pauze of een definitieve stop gaat, is nog niet duidelijk; wel voert Amazon de laatste tijd de competitie met Google op diverse vlakken op.

Sinds 28 april staat de e-commerce gigant niet meer vermeld in Google Auction Insights reports; het biedt dus niet langer op een plekje in Google Shopping. Amazon is slechts anderhalf jaar geleden begonnen met deelname daaraan.

Andere retailers in de Verenigde Staten krijgen daardoor aanzienlijk meer ruimte in de biedingen. Dat komt goed uit, want gemiddeld genomen spenderen zij 76 procent van hun zoekmachine-advertentiebudget bij Googles shopoverzicht.

One stop shop

Op het gebied van productzoeken is Amazon Google voorbijgestreefd in de Verenigde Staten: meer dan de helft van de shoppers start zijn zoektocht bij de e-tailreus, die daardoor een one stop shop geworden is. De investeringen in online advertenties bij Amazons zoekresultaten zijn het afgelopen kwartaal verdubbeld; er lijkt dus weinig reden voor het bedrijf om zelf bij zijn concurrent te adverteren.