Twinkle | Digital Commerce

Digitaal retailplatform moet Amsterdamse winkeliers online helpen

2018-02-02
1000562
  • [interview]
  • 1:29

Onlangs kondigde de gemeente Amsterdam in samenwerking met CityAdvisors en Greenhouse Innovation een test met een nieuw digitaal platform aan. De gemeente, die het platform faciliteert, wil lokale Amsterdamse retailers een plek bieden die ze online op de juiste weg moet helpen.

Het nader te benoemen platform moet medio mei online gaan en bevindt zich nu nog in de pilotfase. Ondernemers die zich bij het platform aansluiten, krijgen een eigen plek aangewezen. Een plek die, mede door een hoge rangschikking in Google, de vindbaarheid moet vergroten. ‘De digitale transformatie is niet tegen te gaan. Er is een grote behoefte onder winkeliers om hun online vindbaarheid te vergroten, wij helpen daarbij’, vertelt projectmanager Pim Stevens tegen Twinkle.

Eigen look en feel

De initiatiefnemers zien het platform als manier om het contact tussen Amsterdamse winkeliers en de Amsterdammer te bevorderen. Onder andere door een chatfunctie toe te voegen en de ondernemers een eigen pagina te geven. ‘De toekomst voor retailers is een fysieke winkel plus een deel online. Wij willen helpen bij het online gedeelte door ondernemers een platform te bieden die ze hun eigen look en feel kunnen geven’, aldus Stevens.

Kijken of het werkt

Consumenten komen straks door zoekresultaten te filteren sneller bij de gewenste Amsterdamse winkels uit. Ze vinden een lijst van winkels in de buurt die de betreffende artikelen verkopen. Vervolgens kunnen ze fysiek de winkel ingaan of online een bestelling plaatsen, chatten, of verkoopinformatie zien. Een definitieve lanceerdatum kan Stevens nog niet noemen: ‘Het is nu nog een test, we gaan kijken of het werkt. Misschien is dit wel dé manier voor lokale winkels om omzet en het aantal bezoekers te vergroten.’