Twinkle | Digital Commerce

België adopteert namaakshop-beleid Nederland

2018-01-18
1000562
  • 1:15

De Belgische economische inspectie sloot het afgelopen jaar een recordaantal malafide webshops: meer dan 3.000, bijna tien keer meer dan twee jaar geleden. De zuiderburen volgen dezelfde tactiek die kortgeleden in Nederland gestandaardiseerd is: three strikes is out.

In totaal zijn 3.060 be- of eu-domeinnamen uit de lucht gehaald, meldt De Tijd. In 2015 waren dat er nog 328. De economische inspectie in België jaagt in toenemende mate op de online verkoop van namaakartikelen en wordt daarin bijgestaand door het nationale fraudemeldpunt. Dat ontving sinds zijn oprichting in april al 5.844 klachten van online gedupeerde Belgen.

Ruim drie miljoen euro

Onder de duizenden meldingen van nepshops in België zijn niet alleen meldingen van nepartikelen, maar ook van oplichting: veel berichten zijn afkomstig van gedupeerde ouders die een jaarabonnement luiers besteld hadden op pamperbox.be. De Vlaams-Brabantse uitbater ervan bleek een recidivist op het gebied van internetoplichting. Opgeteld leden Belgische consumenten 3,094 miljoen euro schade door malafide praktijken van webwinkels.

Betaalverkeer geblokkeerd

In Nederland maakt het Openbaar Ministerie samen met het Landelijk Meldpunt Internetoplichtingen en twaalf betaaldiensten korte metten met webwinkels die drie aangiftes van fraude tegen zich ontvangen. Betaaldiensten krijgen vanaf dat moment toestemming alle betaalverkeer rondom zo'n shop te bevriezen. De Belgen zien ook heil in die aanpak: 'De economische inspectie is op de hoogte van het Nederlandse initiatief en volgt het op', zegt minister van Consumentenzaken Kris Peeters.