Twinkle | Digital Commerce

Boete Belvilla voor misleidende prijsvermelding

2018-01-17
1000562
  • [nieuws]
  • 1:12

De Autoriteit Consument & Markt (ACM) heeft vakantie-specialist @Leisure BR B.V. een boete van 325.000 euro opgelegd wegens misleidende prijsinformatie op zijn site www.belvilla.nl. Het bleek niet mogelijk voor consumenten om vakantiehuizen voor de juiste vanaf-prijzen te boeken.

Klanten die een huis boekten, werden verkeerd geïnformeerd over onvermijdbare kosten, ook klopten de vanaf-prijzen niet. De ACM vindt dat tijdens het boeken van een vakantiehuis, de juiste prijzen en bijkomende kosten moeten worden vermeld: 'Consumenten hebben recht op duidelijke prijzen. Zo kunnen ze de verschillende aanbiedingen goed vergelijken', vertelt Cateautje Hijmans van den Bergh van ACM in het persbericht

Eerder actie ondernomen

Volgens Belvilla, die de boete 'buitensporig' vindt, betreft het twee gevallen van onduidelijke prijsvermeldingen in het voorjaar van 2017. 'Daar hebben we actie op ondernomen en die gevallen zijn inmiddels verholpen. We betreuren de boete van de ACM zeer en zijn er niet op uit om de klant te misleiden.' meldt een woordvoerder tegen Twinkle.

Eerlijke prijzen

ACM strijdt al langer voor eerlijke prijzen bij reisaanbieders. Eerder gaf de autoriteit MediaMarkt een waarschuwing over de transparantie van zijn reisaanbod. Ook werd de KLM beboet voor het tonen van onjuiste prijsinformatie. De vliegtuigmaatschappij gaf aan tien euro boekingskosten per boeking te rekenen, in de realiteit bleek dit per ticket te zijn.