Twinkle | Digital Commerce

Klaar voor crossborder?

2017-12-05
1000562
  • 2:56

In 2016 werd er wereldwijd 6,7 miljard dollar uitgegeven aan online aankopen in het buitenland. In 2017 bevindt Nederland zich in de top-10 van landen met de hoogste inkomsten uit cross-border shopping. Werk aan de winkel! Jan-Willem Roest (PayPal) geeft tips om je webshop te optimaliseren voor verkoop in het buitenland.

Tekst: Jan-Willem Roest

1. Onderzoek vraag en aanbod

Doe onderzoek naar buitenlandse shopping trends. Een product kan misschien een ‘must have’ in Nederland zijn, terwijl dit elders niet het geval is. Het is belangrijk om lokale nuances en gebruiken te kennen. Voorbeeld: wanneer Belgen kopen op internationale sites, is dit het vaakst op een Nederlandse website (32 procent). De top-categorieën voor crossborder-aankopen zijn: mode, elektronica, reizen en vervoer, digital entertainment en speelgoed & hobby’s.

Maak gebruik van referentiekanalen, waar verkopers marktinformatie kunnen verzamelen en de juiste kansen kunnen identificeren.

2. Lokaliseer je website en gebruik goede beelden

Het is belangrijk om de online shopping ervaring aan te passen naar je internationale klanten. Denk aan: website-vertaling, customer support in lokale taal, lokale en veilige betaalmethoden, pricing die afgestemd is met de lokale markt en contact leggen met de klant via chat met support voor sales assistentie. Gebruik daarbij goede foto’s en een goede productbeschrijving. Dit laatste is vooral belangrijk voor mensen die vanuit het buitenland op je website shoppen (een beeld zegt meer dan woorden).

3. Online, mobiel, multi-channel: waar is je klant?

Met een variëteit aan kanalen om uit te kiezen, is het erg belangrijk om te weten welke platforms je klanten gebruiken om aankopen te doen. Of ze nu shoppen vanaf hun mobiel, desktop of tablet, een online store moet overal naadloos werken. 

Daarnaast is het belangrijk om je betalingsopties te stroomlijnen om ervoor te zorgen dat er zo min mogelijk barrières zijn gedurende het aankoopproces. Bij cross border shopping geeft 72 procent van de consumenten aan de voorkeur te hebben voor een keuze-optie: betalen in eigen valuta, of in de lokale. Sterker nog, bijna de helft (45 procent) van de online shoppers betaalt niet graag in een vreemde valuta dus het is belangrijk om de juiste munteenheid aan te bieden.  

4. Vraag géén verzendkosten

Een groot struikelblok voor internationale consumenten zijn de verzend- en retourkosten. Een manier om op te vallen in de menigte is om geen verzend-/retourkosten te vragen. Onderzoeksresultaten laten zien dat 46 procent van de crossborder-shoppers geen verzend-/retourkosten als de nummer 1 reden beschouwt om in het buitenland te shoppen. Niemand betaalt graag verzend- en retourkosten, dus is het belangrijk om daar transparant over te zijn. Gratis aflevering, standaard verzendkosten of express delivery: geef je klant een keuze!

Als je niet in de gelegenheid bent om geen verzend- en/of retourkosten te vragen, is het belangrijk dat je verschillende levels van verzendopties aanbiedt. Op deze manier zal je worden beloond voor je transparantie. Verzend/retourkosten en andere extra kosten zijn de belangrijkste factoren voor cross-border shopping.

5. Wees transparant in belastingen

Voordat je begint met cross border verkopen, is het belangrijk om de verschillende belastingvoorschriften per land te kennen. Consumenten waarderen het als een webshop eerlijk en transparant is over alle heffingen en belastingen. Dit moet tijdens de aankoop al duidelijk zijn en niet pas wanneer het aankomt. 30 procent van de cross-border shoppers geeft aan heffingen en belastingen een barrière te vinden bij online shoppen in het buitenland.

Er is geen beter moment om te gaan profiteren van de groei van cross-border sales en internationaal te gaan verkopen. Begin bij het verdiepen in de lokale markt en zorg voor een gemakkelijke, veilige en transparante shopping experience. Succes!

Jan-Willem Roest is general manager PayPal Benelux & Ierland.