Twinkle | Digital Commerce

Rabobank: 'Omzet e-bloemisten in tien jaar vervijfvoudigd'

2017-10-05
1000562
  • [nieuws]
  • 1:23

Europese e-tailers met een bloemenwebshop zien hun omzet de komende tien jaar vervijfvoudigen. Dat voorspelt de Rabobank. Daarmee neemt volgens de bank het aandeel van online verkoop in de bloemensector toe naar dertig procent.

De consument is minder voorspelbaar geworden en 'wil op verschillende tijdstippen bediend worden met producten van verschillende kwaliteit. Wij noemen deze koper de hybride consument', verklaart de Rabobank - onder meer financier van de agrisector - in een nieuw rapport. Dat consumentengedrag biedt volgens de bank groeimogelijkheden voor webwinkels. Momenteel zouden zij een marktaandeel van 7 procent hebben, maar in 2027 is dat met 11,2 miljoen dollar - een kleine 9500 miljoen euro - toegenomen naar bijna een derde van de Europese bloemenmarkt.

Snel en direct

'Een e-commerce retailer schakelt een logistieke dienstverlener in om te zorgen dat het juiste product met de juiste specificaties snel en direct van het teeltbedrijf bij de consument wordt bezorgd', meldt het rapport. 'Deze keten stelt hoge eisen aan de logistiek van álle bedrijven die hierin willen deelnemen, vooral vanwege het hoge aantal kleine, klantspecifieke orders.' De groei van e-commerce gaat volgens de Rabobank ten koste van fysieke bloemisten, die 26 van de 56 procent marktaandeel verliezen.

Wereldwijde groei

Al met al ziet het er goed uit voor de bloemenmarkt, aldus het rapport: de mondiale consumptiewaarde van bloemen en planten zal de komende tien jaar wereldwijd met bijna vijftig procent groeien; groene planten zouden daarbij vooral in trek raken. Een deel van die groei is volgens de bank te danken aan mondiaal toenemende urbanisatie.