Twinkle | Digital Commerce

Bamigo: ‘Verkoop je succesvol in Duitsland, dan overal’

2017-09-07
1058595
  • [nieuws]
  • 1:26

Duitsland is voor Bamigo één van de moeilijkste landen om in te groeien. ‘Ik denk dat als je je producten online in Duitsland succesvol kunt verkopen, je dat overal kunt’, zegt oprichter Jeroen Adriaans.

Hij was vanmiddag keynote spreker tijdens het vijfde CrossBorder e-commerce Event in Utrecht en vertelde over hoe zijn bedrijf inmiddels per maand actief is in 32 landen. De focus ligt echter op de landen rond Nederland en de Nordics.

Eerst uitgebreid onderzoeken

‘Duitse consumenten kijken bijvoorbeeld eerst naar de privacy policy, zoeken wat informatie op internet over bamboe, e-mailen ons met vragen en daarna gaan zij pas over tot een aankoop’, aldus Adriaans over zijn ervaringen bij onze oosterburen.

Aparte keurmerkpagina

‘Wij hebben de webshop in Duitsland om die reden ook anders ingedeeld dan onze Nederlandse’, gaat hij door. ‘Zo hebben we extra pagina’s toegevoegd, onder andere met informatie over ons keurmerk. Duitsers lezen daar graag over voordat zij kopen. En we hebben een Duitstalige klantenservice.’ Ook heeft Bamigo in het verleden via Amazon.de verkocht. ‘Maar daar zijn wij mee gestopt. Amazon adverteert trouwens nog wel op het merk Bamigo, maar ze hebben het niet.’

Nordics

Bamigo haalt momenteel 40 procent van zijn omzet uit het buitenland. ‘Duitsland is prioriteit nummer één’, zegt Adriaans, die later ook de Nordics benadrukt. ‘Klanten in de Nordics zijn gevoeliger voor duurzame producten als bamboe. Dat is echt een verschil met Nederlanders, die toch nog altijd voor het goedkoopste artikel kiezen, duurzaam of niet.’

Verschil in gedrag testen

Uiteindelijk moet je om succesvol verder te groeien over de grens dit verschil in klantgedrag in kaart brengen, is Adriaans van mening. Daarbij moet je ook je website aanpassen. Maar: ‘Ik pas niks aan voor iets A/B-getest is.’

Bekijk hier ons dossier over het CrossBorder e-commerce Event.