De retailsector geeft dit jaar in vergelijking met andere branches het meeste uit aan technologieën in virtual reality (VR) en augmented reality (AR). Wereldwijd besteden retailers in 2021 acht keer zoveel aan VR en AR om producten beter te ‘showcasen’ aan consumenten.
Dat blijkt uit onderzoek van International Data Corporation (IDC) dat in kaart bracht hoeveel verschillende branches investeren in genoemde nieuwe technologieën.
Retail koploper
Retail is met 442 miljoen dollar koploper dit jaar. AR en VR worden volgens de onderzoekers dan vooral gebruikt om artikelen te verduidelijken voor consumenten. Een recent voorbeeld van AR in Nederland is Albert Heijn, dat de techniek in zijn productscanner integreerde, of - in de Verenigde Staten - ticketaanbieder StubHub die klanten vóór de koop laat zien hoe de ruimte rond hun stoel eruit ziet.
3,2 miljard dollar
De komende vier jaar wordt het bedrag van retail in AR en VR verachtvoudigd tot 3,2 miljard dollar. In dat jaar is de retailsector overigens geen topinvesteerder meer in de technologieën. Die positie is dan overgenomen door de industriële sector.
West-Europa naar tweede positie
De Verenigde Staten is dit jaar overall (dus over alle sectoren) de grootste geldschieter voor AR en VR, met 3,2 miljard dollar. Azië (minus Japan) bezet de tweede positie met 3 miljard dollar, gevolgd door West-Europa (2 miljard dollar). West-Europa heeft Azië over vier jaar ingehaald. De totale markt groeit volgens de voorspellingen van 11 miljard in 2017 naar 215 miljard in 2021.
Lees ook:
Kansen voor virtual en augmented reality in retail (20-3-2017)
Er is op dit moment 0 keer gereageerd op:
‘Retailinvesteringen VR en AR verachtvoudigd in 2021’
Je kunt niet meer reageren op dit artikel.