Google start met het maken van meldingen bij aanbieders van websites wanneer gebruikers aangeven dat zij er op 'irritante' advertenties stuiten. De zoekgigant vraagt bezoekers van sites of zij die als ongewenst ervaren, om zo hun online ervaring positiever te maken.
Google handelt naar aanleiding van onderzoek door de Coalition for Better Ads naar types advertenties die consumenten ertoe aanzetten adblockers te installeren. Uit eigen ervaring concludeert Google dat zo'n 69 procent van adblocker-installaties plaatsvindt na het tegenkomen van een storende advertentie. Dat brengt het verdienmodel van publishers in gevaar, waarschuwt de zoekmachine.
Afschrikeffect
De komende weken wijst Google daarom websitebeheerders op negatieve advertentie-ervaringen van hun bezoekers. Volgens het bedrijf keert de helft van hen niet eens terug op een website in het geval van vervelende pop-ups, ook zouden zij een ander afraden de site te bezoeken. 'Bad for business', merkt Google op.
Kleine sites
Het probleem van schreeuwerige advertenties zou het vaakst opduiken bij kleinere websites. Zij zouden minder kwalitatieve controlemethoden tot hun beschikking hebben. Google biedt hen hulp in de vorm van een Ad Experience Report wanneer afwijking van de Better Ads Standards wordt gedetecteerd.
Desktop versus mobiel
Bij het bezoeken van websites via desktop is volgens de zoekmachine het leeuwendeel van de ergernissen te danken aan pop-ups: 97 procent. Op mobiele websites is dat 'maar' 54 procent en speelt een vertraagde laadtijd door een overdaad aan reclames een rol bij het voortijdig verlaten van sites.
ben de klotepop up advertrenties die om de haverklap weer opnieuw op mijn scherm verschijnen kostbeu , ze vullen haast de helft van je scherm , en ze komen telkens weer , ook al toon je dat product 1000 maal ik ga het zeker niet kopen !!!!! je maakt de pc gebruiker er alleen maar woedend door , wij proberen de advertentie niet meer te tonen! krijg je dan al s je het meldt en 5 min later staat het er nog , na één jaar steeds te melden ik gooi google eraf , gedaan ermee ,naar de prullenmand ermee !