Twinkle | Digital Commerce

Google meldt 'irritante' advertenties bij websitebeheerders

2017-08-11
24751391
  • 1:16

Google start met het maken van meldingen bij aanbieders van websites wanneer gebruikers aangeven dat zij er op 'irritante' advertenties stuiten. De zoekgigant vraagt bezoekers van sites of zij die als ongewenst ervaren, om zo hun online ervaring positiever te maken.

Google handelt naar aanleiding van onderzoek door de Coalition for Better Ads naar types advertenties die consumenten ertoe aanzetten adblockers te installeren. Uit eigen ervaring concludeert Google dat zo'n 69 procent van adblocker-installaties plaatsvindt na het tegenkomen van een storende advertentie. Dat brengt het verdienmodel van publishers in gevaar, waarschuwt de zoekmachine.

Afschrikeffect

De komende weken wijst Google daarom websitebeheerders op negatieve advertentie-ervaringen van hun bezoekers. Volgens het bedrijf keert de helft van hen niet eens terug op een website in het geval van vervelende pop-ups, ook zouden zij een ander afraden de site te bezoeken. 'Bad for business', merkt Google op.

Kleine sites

Het probleem van schreeuwerige advertenties zou het vaakst opduiken bij kleinere websites. Zij zouden minder kwalitatieve controlemethoden tot hun beschikking hebben. Google biedt hen hulp in de vorm van een Ad Experience Report wanneer afwijking van de Better Ads Standards wordt gedetecteerd.

Desktop versus mobiel

Bij het bezoeken van websites via desktop is volgens de zoekmachine het leeuwendeel van de ergernissen te danken aan pop-ups: 97 procent. Op mobiele websites is dat 'maar' 54 procent en speelt een vertraagde laadtijd door een overdaad aan reclames een rol bij het voortijdig verlaten van sites.