Twinkle | Digital Commerce

Snapchat-marketing: een overzicht

2017-11-11
22301254
  • 3:03

Het naar buiten treden via allerlei sociale media is essentieel voor de naamsbekendheid en het bestaansrecht van je webshop. Naast Facebook, Twitter, LinkedIn en Instagram zijn steeds meer bedrijven ook op Snapchat actief. In dit artikel voor startende webwinkeliers een overzicht van wat dit medium jouw shop kan bieden.

Tekst: Sander van Veen

Waarom Snapchat kansen biedt
In Nederland heeft Snapchat volgens onderzoek maar liefst 1,9 miljoen gebruikers, waarvan er 960.000 iedere dag actief zijn. Bovendien was het in 2016 wereldwijd de meest gedownloade app op iOS-devices. De doelgroep die je op Snapchat voornamelijk kunt bereiken is jongeren. Maar liefst 67 procent van de 15 tot 19-jarigen in Nederland is op Snapchat te vinden. Van de consumenten tussen 20 en 39 jaar is dat een kwart.

Wat je ermee kunt
Afbeeldingen en video’s

Wanneer je afbeeldingen stuurt naar je volgers kunnen ze deze doorgaans maximaal 10 seconden bekijken, daarna zijn ze niet meer beschikbaar. Video’s kunnen vaak ook uiterlijk 10 seconden duren en kunnen met of zonder geluid worden verstuurd. Sinds kort is het ook mogelijk om ‘Snaps’ zonder tijdslimiet te versturen.

Verhalen
Je kunt in Snapchat een reeks van foto’s en/of video’s los van elkaar aan een verhaal toevoegen. Een verhaal is onbeperkt door volgers te bekijken, maar het geheel verdwijnt na 24 uur.

Geofilters
Met geofilters kun je een uniek filter voor jouw locatie toevoegen die op basis van GPS laat zien waar je bent. Er zijn geofilters voor steden, evenementen maar ook winkels en andere bedrijven.

Lenzen
Achter de functie Lenzen zit een zeer geavanceerde technologie die het mogelijk maakt om gezichten te herkennen en er 3D-filters overheen te plaatsen. Er zijn talloze soorten lenzen zoals bloemenkransen en hondenoren, die vaak ook nog reageren op bepaalde bewegingen van het gezicht.

World Lenses
De functie World Lenses is vergelijkbaar met Lenzen, maar dan in de wijde wereld in plaats van op je eigen gezicht. World Lenses werkt met augmented reality, op een vergelijkbare manier als Pokémon Go. Hiermee is het mogelijk om allerlei objecten in de ruimte voor je ‘neer te zetten’.

Hoe je te werk kunt gaan
Ideeën voor content die je kunt delen

De mogelijkheden om jouw webshop op Snapchat te promoten zijn eindeloos. Hoe je er het maximale uit haalt? Hier een aantal ideeën:

- Nieuwe producten promoten door middel van sneak peeks;
- Een ‘takeover’, waarbij iemand anders je account voor een dag beheert;
- Winacties;
- Kortingscodes uitdelen;
- Een kijkje achter de schermen;
- Influencers inzetten, ofwel mensen die al veel volgers hebben en het bereik van je webshop kunnen doen vergroten.

De promotie van je Snapchat-account
Met Snapchat is het mogelijk om een unieke Snapcode – vergelijkbaar met QR-codes – voor je account te maken. Deze kan door mensen met behulp van de camera op hun smartphone worden gescand en vervolgens is het een kwestie van één druk op de knop om het betreffende account te volgen.

Daarnaast is het zaak om oproepen te plaatsen op Facebook, Twitter en andere social media om je Snapchat-account te volgen. Maak daarbij ook vooral duidelijk wat je mensen te bieden hebt als ze je volgen. Denk aan de eerder genoemde kortingscodes en exclusieve kijkjes achter de schermen.

Adverteren in Snapchat
Snapchat biedt ook de mogelijkheid om advertenties te tonen. Tot nu toe was vooral het lokaal adverteren met geofilters interessant voor kleine bedrijven, andere opties zijn namelijk erg duur (bedragen als $750.000 per dag passeerden de afgelopen jaren de revue) en dus alleen voor de grote spelers weggelegd. Omdat de meeste webshops geen fysieke winkel hebben is ook het adverteren met geofilters echter lastig. 

Naar verluidt introduceert Snapchat deze maand zijn vernieuwde Ad Manager (advertentieprogramma) ook in landen buiten de Verenigde Staten – zo ook Nederland. Dan kunnen ook de kleinere webwinkels advertenties inkopen, naast het organisch creëren van een fanbase.

Sander van Veen is copywriter bij Shoppagina.