Twinkle | Digital Commerce

Michel Schaeffer komt met boek over zijn jaren bij bol.com

  • [nieuws]
  • 1:31

Hoe groeide bol.com van een kleine e-commerce speler tot een platform met een omzet van 1 miljard euro? Voormalig marketingdirecteur Michel Schaeffer beschrijft het succesverhaal in zijn boek ‘Het geheim van bol.com’, dat in oktober verschijnt.

‘Ik heb het geschreven vanuit mijn eigen perspectief en mijn persoonlijke herinneringen aan de ruim veertien jaar dat ik bij bol.com werkte’, vertelt Schaeffer aan Twinkle. ‘Ik beschrijf aan de hand van anekdotes hoe wij bijvoorbeeld keuzes hebben gemaakt ten aanzien van onze strategie om anderen via bol.com te laten verkopen of over de keren dat wij te koop stonden. Je kunt echt meebeleven hoe bol.com is gegroeid tot het miljardenbedrijf dat het nu is.’

Bol.com-prominenten
Ook andere bol.com-prominenten als algemeen directeur Daniel Ropers, operationeel directeur Huub Vermeulen, voormalig financieel directeur Marijn de Wit en IT-directeur Jurrie van Rooijen komen aan bod. ‘Zij hebben het boek al gelezen en hebben hier en daar mijn geheugen wat opgefrist’, zegt Schaeffer. ‘Sommige details was ik namelijk vergeten en door de gesprekken met hen kwamen die herinneringen naar boven. Zij hebben dus zeker een bijdrage geleverd, maar ik heb het volledig zelf geschreven.’

Nederlands succesverhaal
Schaeffer wil met het boek een Nederlands succesverhaal uit de doeken doen. ‘Er zijn vooral boeken over buitenlandse successen in e-commerce. Dat is zonde, want er zijn genoeg bedrijven van eigen bodem die het verdienen om onder de aandacht te worden gebracht.’ (lacht) ‘Ik weet toevallig veel over bol.com.’

Lessen
Daarnaast moet het boek volgens Schaeffer andere retailers helpen in het uitbouwen van hun onderneming. ‘Ik denk dat mensen baat kunnen hebben bij de lessen die ik binnen bol.com geleerd heb’, zegt hij. ‘Het kan interessant voor ze zijn.’

‘Het geheim van bol.com’ verschijnt op 17 oktober, maar is al te reserveren.