Twinkle | Digital Commerce

Ik ga op vakantie en ik neem mee...

2017-06-29
25081410
  • 3:05

Nu de zomer is aangebroken behandelt Cor Molenaar een aantal boeken die je wat hem betreft niet mag missen. De komende weken verschijnen zijn leestips op deze site. De retailprofessor is zo vrij om in zijn eerste bijdrage zijn zojuist verschenen boek te noemen. Maar er is meer.

Tekst: Cor Molenaar

De ontwikkelingen volgen elkaar snel op, het is meer dan ooit nodig om te weten wat er gebeurt en welke rol een bedrijf daarbij kan en moet spelen. ‘Internet of Things’ komt eraan, maar zijn wij al klaar voor nieuwe businessmodellen gebaseerd op services? De platformeconomie vraagt om samenwerking, maar zijn we niet steeds bezig om oude marktposities te beschermen? En tenslotte de strijd om de hegemonie oftewel de strijd om de klant. Blijven wij niet te lang in oude modellen denken zoals winkelstraten compacter maken, terwijl de klanten andere voorkeuren hebben? Openingstijden beperken, terwijl klanten ’s avonds willen winkelen en wat te denken van de parkeerkosten die gemeentes maar niet willen afschaffen onder het mom van ‘een gat in de begroting’? Oude oplossingen voor nieuwe problemen.

Als je op vakantie gaat is er een mogelijkheid om de wereld eens van een andere kant te bekijken, om eens opnieuw te reflecteren op gemaakte of te maken keuzes. Dit is ook het moment om afstand te nemen van de dagelijkse realiteit. Naast heerlijke lichamelijke inspanningen (in het water of in de bergen), en tijd besteden aan familie en vrienden, is het ook vaak een moment om maar weer eens te lezen. Juist dit lezen is nu belangrijker dan ooit. De vakantie is de basis voor de komende maanden om belangrijke beslissingen te nemen over je eigen carrière en over je bedrijf.

Een aantal boeken springt er voor mij uit. Hieronder bespreek er drie die gaan over platformen als strategische ontwikkeling.

The Platform Revolutie van Geoffry Parker, dat uitvoerig ingaat op de impact van platformen en de technische achtergronden hiervan. Dit boek leest als een intrigerende ontwikkeling, waarbij je eigenlijk tot de conclusie komt dat je wel moet meegaan met deze verandering. De beschrijving vanuit een businessconcept gaat maar gedeeltelijk in op de technologische achtergronden en complicaties. De kracht zit er in om een visie te ontwikkelingen over de nieuwe businessmodellen en de nieuwe concurrentieverhoudingen. De meest opvallende  conclusie is wel duidelijk: de supply chain gaat verdwijnen onder druk van andere samenwerkingsvormen. Dit boek heeft mij mede geïnspireerd voor mijn boek:

De kracht van Platformen, het is buigen of barsten. Hierbij heb ik juist een overzicht gegeven van de ontwikkelingen, de consequenties voor bestaande organisaties en de concurrentiekracht van nieuwe startups. Maar ook ben ik ingegaan op de mogelijkheden voor bestaande organisaties om te veranderen en de slag van ‘doing digital naar being digital’ te maken. Een wezenlijke verandering, die bepalend is voor het voortbestaan van een organisatie en de mate waarin straks ‘Internet of Things’ succesvol geïntegreerd kan worden in het eigen businessmodel.

Fascinerend vond ik het boek: The Last Days of Night van Graham Moore, waarin de strijd wordt beschreven tussen Edison en Westinghouse. Een strijd over infrastructuren, de marktdominantie van gelijkstroom versus wisselstroom in de Verenigde Staten 125 jaar geleden. Maar ook een strijd om het ‘device’, de gloeilamp. Een miljardenbusiness voor de toekomst, vergelijkbaar met de strijd die Google, Apple of andere dominante, internetgebaseerde, aanbieders nu voeren. Vooral deze analogie met de huidige strijd op internet tussen de oude (fysieke) infrastructuur en de nieuwe internetinfrastructuur is opvallend. Dit boek plaatst de strijd om het dominante elektranetwerk (winnaar werd wisselstroom, Edison de verliezer) in een strijd tussen oude marktpartijen, machtshebbers met een vleugje romantiek.

Gelijk hebben is nog niet gelijk krijgen. De strijd werd uitgevochten zonder overheidsbemoeienis, maar op basis van marktwerking en marktbewerking. Echt een boek om in één adem uit te lezen en daarna tijdens je vakantie nog vaak te bedenken wat dit kan betekenen voor de eigen strategie en de platformontwikkelingen. Het plaatst het gevecht van Google en Amazon tegen de oude garde en de kleine spelers in een ander daglicht.

Veel leesplezier, wordt vervolgd.