Twinkle | Digital Commerce

Europese webwinkels verdienen 530 miljard euro

2017-08-22
25081410
  • [nieuws]
  • 1:26

Consumenten besteedden het afgelopen jaar samen ruim 530 miljard euro in Europese webshops. Daarmee groeit de omzet uit de e-commerce markt in Europa met 15 procent. Dat blijkt uit het nieuwste rapport van Ecommerce Europe, dat voor dit jaar een omzet van 602 miljard euro uit b2c e-commerce voorziet.

Het grootste aandeel daarin is volgens het rapport weggelegd voor Britse e-retailers, die 197 miljard euro uit online orders omzetten. Het Verenigd Koninkrijk verdient daarmee een derde van de totale e-commerce omzet in Europa, gevolgd door Duitsland (86 miljard) en Frankrijk (82 miljard).

West versus oost
Het zwaartepunt van de online handel ligt nog steeds in West-Europa, waar webwinkels 53,2 procent van de totale markt in handen hebben. Landen uit Centraal- en Oost-Europa zijn echter op de inhaaltoer: in Roemenië, waar in verhouding nu nog de minste inwoners online kopen, zagen webwinkeliers een omzetgroei van 38 procent. In Oost-Europa groeide de e-commerce handel met 20 procent, Noord-Europeanen besteedden 18 procent meer op internet.

Afnemende groei
De 602 miljard euro die Ecommerce Europe voorspelt voor 2017, toont met 13,5 procent een minder sterk groeicijfer dan over 2016. De organisatie verwacht vooral een toename in online handel uit Zuid-Europa, waarvoor ze een stijging van 18 procent voorspelt.

Pijnpunten over de grens
Eén op de drie Europeanen shopt crossborder, stelt Ecommerce Europe. Uit het onderzoek blijkt dat consumenten zich bij het internetwinkelen in een ander land vooral ergeren aan lange levertijden, technische problemen en beschadigde artikelen. Dezelfde klachten vormden tevens de top-3 van de jaarresultaten over 2015.