Twinkle | Digital Commerce

Lieferando verbiedt Delivery Hero's aanspraak op koppositie

2017-06-30
20811171
  • [nieuws]
  • 1:26

Een belangrijke dag voor Delivery Hero: de Duitse maaltijdbezorger betreedt vandaag de beurs. Dat gaat echter niet over rozen: concurrent LIeferando dwingt het bedrijf via de rechter af zijn claim op het marktleiderschap over maaltijdbezorgend Duitsland terug te trekken.

De eerste indrukken voor Delivery Hero's beursgang vanochtend zijn positief: met een koers van 26,90 oversteeg de openingskoers de gisteren vastgestelde introductieprijs van 25,50, terwijl de aandelen driemaal overtekend waren.

Bevel tot inzage
Ondertussen tracht Lieferando Delivery Hero's aanspraak op de nummer 1-positie in Duitsland in al diens uitlatingen te laten verwijderen. De concurrent stapte naar de rechter, die volgens Managermagazin.de op 13 juni verordonneerde dat Lieferando gevoelige informatie van Delivery Hero mocht inzien. Op basis daarvan beweert Lieferando zélf recht te hebben op de aanvoerderspositie.

Rivaliteit
De twee bedrijven zijn al een tijdje in een hevige strijd om de marktleiderstitel en roepen zichzelf uit tot grootste speler. De rivaliteit belandde in een stroomversnelling nadat Lieferando in 2015 de geplande overname door Delivery Hero op het allerlaatste moment terugdraaide en in plaats daarvan koos voor het Nederlandse Takeaway.com, dat daardoor in één klap Duits marktleider werd.

Overnamedrift
Nadat Takeaway.com in augustus zijn Engelse tak overdeed aan Just Eat, dat als tegenprestatie diens Nederlandse marktaandeel teruggaf, barstte een overnamestrijd los op de online markt voor maaltijdbezorging. Terwijl Takeaway startte op de beurs, kocht Delivery Hero Foodpanda. Daarop nam Takeaway de Duitse en Belgische afdelingen van maaltijdbezorger Resto-in over, waarop Just Eat het aandeel van Delivery Hero in Engeland veroverde. Ondertussen volgden Duitse beleggers al die tijd gespannen wie de koppositie in het land pakte, wat tot uiting kwam in de diverse aandelenkoersen.